Automobilový průmysl: Jedni se topí v krizi, jiní nestačí vyrábět

Paříž - V evropském automobilovém průmyslu to vře. Firmy z jižní Evropy prodělávají a prodeje v rámci sedmadvacítky klesy na nejhorší hodnoty za posledních 10 let. Řada firem zřejmě nepřežije bez masivních škrtů, a to včetně zavírání továren. Mezi výrobci se naplno rozhořela válka, vedle cenové už i slovní.

Jih proti severu

Zatímco hlavně německé automobilky nestíhají vyrábět, italské a francouzské se topí v problémech. Odbyt klesá a vytíženost továren je často pod hranicí rentability. Šéf Fiatu a zároveň evropského sdružení výrobců aut Sergio Marchione našel viníka – Volkswagen. Prý agresivními cenami bere tržní podíly ostatním.

Marchione 

„Je to masakr u cen, je to masakr u marží.“

Volskswagen obvinění odmítá a přešel do protiútoku tím, že požaduje od Marchioneho složení funkce šéfa sdružení evropských výrobců. „Marchione je jako prezident ACEA neúnosný,“ tvrdí Stephan Grueshem, mluvčí Volkswagenu.

Vůbec nejhůř na tom je ale francouzský koncern PSA a německý Opel, který patří americkému General Motors. Aby firmy přežily, budou se muset zbavit některých evropských továren, PSA má ve Francii propustit přes 8 tisíc lidí, Opel zase zřejmě zavře svůj závod v Bochumi. Hlavně ve Francii je to politické téma, prezident Hollande chce tamnímu průmyslu pomoct skrze dotace, týkat se mají hybridů a elektromobilů. To vše pod podmínkou, že auta budou vyrobena ve Francii.

Evropský autoprůmysl se pomalu dostává do stejné situace jako ve Spojených státech v krizovém roce 2009. GM a Chrysler zkrachovali a před zánikem je zachránila tamní vláda.

Jak bude evropský automobilový průmysl vypadat za pět let, teď nikdo nedokáže přesně odhadnout. Nejlepší šance uspět má Volkswagen včetně české Škody - spolu s německými prémiovými značkami. Naopak nejohroženější je Opel, Peugeot a Citroën. Minulou krizi nepřežil švédský Saab, majitele pak změnilo Volvo, které koupila čínská automobilka Geely.

Zisky automobilek a boj o zákazníky (zdroj: ČT24)
Vydáno pod