Itálie dala Volkswagenu za šizení s emisemi nejvyšší možnou pokutu

Italský antimonopolní úřad vyměřil německé automobilce Volkswagen pokutu pět milionů eur (135,1 milionu korun). Potrestal automobilku za to, že poskytovala klientům nesprávné informace o emisích naftových vozů. Skandál postihl německého výrobce aut po celém světě.

Volkswagen
Zdroj: Reuters Autor: Damir Sagolj

Volkswagen kvůli největšímu skandálu ve své historii čelí trestnímu vyšetřování v USA a dalších zemích.

Italský antimonopolní úřad teď Volkswagenu dal pokutu ve výši pěti milionů eur. Rozhodl se přitom pro nejvyšší pokutu, jakou mohl v rámci svých pravomocí udělit.

Už začátkem srpna zase firmě vyměřily pokutu jihokorejské úřady, a to ve výši 17,8 miliardy wonů (392 milionů korun) za údajné falšování dokumentů o testech emisí a úrovně hluku. Nařídily také pozastavit prodej většiny modelů německé automobilky.

Bavorsko chce náhradu kvůli penzijnímu fondu

Firma kvůli skandálu také čelí řadě žalob, mimo jiné ze strany investorů a spotřebitelů. Začátkem srpna se rozhodla zažalovat automobilový koncern o odškodné za dopady skandálu kolem měření emisí také německá spolková země Bavorsko.

Spolková země loni v září měla v penzijním fondu pro státní zaměstnance kolem 58 tisíc prioritních akcií Volkswagenu, jejichž hodnota v důsledku skandálu klesla o více než 40 procent. „Chceme ty peníze od Volkswagenu získat zpět. Konkrétně jde o maximálně 700 tisíc eur (18,9 milionu korun),“ upřesnil bavorský ministr. Dolní Sasko, které je druhým největším akcionářem Volkswagenu, zatím podobnou žalobu neplánuje.

Analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB nedávno odhadl, že skandál bude stát automobilku celkem 25 miliard až 35 miliard eur (675 miliard až 945 miliard korun).

V USA to začalo, urovnání se už blíží

Skandál vypukl loni v září v USA. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů. Koncem letošního července americký soudce předběžně schválil urovnání emisního skandálu ve Spojených státech. Koncern totiž v červnu souhlasil, že za urovnání žalob zaplatí 15 miliard dolarů (376 miliard korun). Konečné rozhodnutí by měl soudce učinit v říjnu.

Po celém světě byl software instalován do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž asi 1,2 milionu vozů českého výrobce Škoda Auto.