Na internetu už Češi nepořizují jen dražší věci, ale i potraviny

Podíl internetových obchodů na maloobchodních tržbách by letos měl v Česku dosáhnout 9,2 procenta, očekává Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Loni to bylo 8,1 procenta. V prvním pololetí Češi utratili v e-shopech 41 miliard korun, meziročně o 18 procent víc. Ukazují to aktuální data srovnávače cen Heureka.cz.

Video Zprávy ve 12
video

Češi rekordně utrácejí na internetu

„Výsledky české e-commerce v prvním pololetí odpovídají našim optimistickým předpokladům. Češi již nenakupují na internetu pouze nejdražší zboží, ale také zboží běžné denní spotřeby,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Důvěra českých zákazníků k internetovým obchodům podle něj nadále roste.

Zároveň považuje za téměř jisté, že již příští rok budou nákupy přes internet činit více než 10 procent maloobchodních tržeb. „Nejrozvinutější trhy doháníme mílovým kroky,“ řekl Vetyška. Podle něho jde vývoj přirozenou cestou: nejdříve se nakupovalo zboží, které bylo přes internet výrazně levnější. Poté to, které bylo jinak nedostupné, potom se začaly porovnávat parametry. Nyní je už nákup přes internet brán jako samozřejmost, pro nákup čehokoliv, co je důležité pro život, řekl ředitel. Začaly se proto nakupovat potraviny. 

 

Video Studio ČT24
video

Vetyška: Hranice 10 procent padne příští rok

Nejvíce narostly on-line prodeje kosmetiky, lékárenského zboží, potravin a zvýšil se i zájem o nákup oblečení. „Každoročně je první polovina roku slabší než ta druhá, která vrcholí v čase vánočních nákupů. Teprve ty ukážou, jak moc úspěšný byl celý rok,“ dodal ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Z možností platby je stále nejpopulárnější dobírka, která je českým fenoménem. Preferuje ji letos 35 procent zákazníků, o tři procentní body meziročně méně. Bankovním převodem platí stále devět procent lidí, platební kartu preferuje 17 procent.

Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci / Heureka
 

Obrat nákupů z mobilů a tabletů letos překročí desetiprocentní podíl. „Stále sledujeme, že segment mobilních nákupů neustále roste. Objemy nákupů i podíly návštěvnosti se zvyšují a korespondují s tím, jak prodejci vylepšují své mobilní stránky a pracují na mobilních nebo responzivních webech svých obchodů,“ dodal Braverman.

Celkem podle odhadu asociace prodej zboží a služeb přes internet letos v Česku překročí 130 miliard korun. Trh e-commerce v Evropě letos přesáhne půl bilionu eur, v přepočtu 13,5 bilionu korun.