V čele trhu s automobily stanul místo Toyoty Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen v letošním prvním pololetí vystřídal japonského konkurenta Toyota Motor v čele světového automobilového trhu. Navdory poklesu čistého zisku, který se v prvním pololetí meziročně kvůli emisnímu skandálu propadl o 37 procent na 3,6 miliardy eur (97 miliard korun), prodeje VW rostly o 1,5 procenta na 5,12 milionu vozů, jak firma oznámila již ve středu. Toyota naopak podle agentury DPA uvedla, že její odbyt v pololetí meziročně klesl o 0,6 procenta na 4,99 milionu vozů. 

 

Automobilka Volkswagen předstihla Toyotu v prodeji navzdory svému skandálu kolem manipulací s testy emisí u naftových vozů. Na odbyt Toyoty mělo letos negativní dopad několikadenní přerušení výroby v japonských továrnách, jež bylo důsledkem nedostatku oceli po výbuchu v ocelárně Aichi Steel.

Třetí místo na světovém automobilovém trhu v prvním pololetí obsadila americká automobilka General Motors, jejíž odbyt dosáhl 4,76 milionu vozů, napsala agentura AFP.

V celém loňském roce Toyota prodala 10,15 milionu vozů, zatímco odbyt Volkswagenu činil 9,93 milionu vozů. Francouzská automobilka Renault ve čtvrtek předpověděla, že světový automobilový trh vykáže v letošním roce nárůst o zhruba 1,7 procenta.

Video Studio ČT24
video

Rybecký: Důležité je pro Volkswagen to, že mu rostl zisk

Provozní zisky Škody i mateřského VW rostly

Volkswagen již minulý týden také uvedl, že jeho provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek v pololetí stoupl o sedm procent na 7,5 miliardy eur. Upozornil však, že si dal stranou dalších 2,2 miliardy eur na uhrazení mimořádných nákladů spojených s emisním skandálem.  

Podle šéfredaktora Autoweek.cz Vladimíra Rybeckého jsou čísla trochu zavádějící. „On by jinak koncern bez těch problémů, které má v USA, rostl podstatně více. Na druhou stranu, pro VW je ještě důležitější než to, že je na prvním místě v počtu prodaných aut, že se mu podařilo o sedm procent zvýšit zisk proti loňskému prvnímu pololetí, takže se mu celkem skutečně daří,“ konsatuje Rybecký.

Překvapením je pak podle něho do jisté míry naopak fakt, že dosud jeden z nejvýznamnějších zdrojů peněz v rámci koncernu, značka Bentley, se dostává tochu do ztráty. „To zatím nebylo,“ dodává.

Rostl i provozní zisk Škoda Auto, který v prvním pololetí stoupl o 31,2 procenta na 685 milionů eur (18,5 miliardy korun), a to zejména díky příznivému vývoji odbytu a optimalizaci nákladů. Škoda Auto již ve středu uvedla, že její odbyt v prvním pololetí stoupl o téměř pět procent na rekordních 596 400 vozů. K rekordnímu výsledku přispěl dobrý vývoj na nejdůležitějších trzích, v Číně a v Evropě, a také výrazný růst prodeje modelů Fabia, Superb a Yeti.