EK: Na STK půjdou starší auta možná každý rok

Brusel - Evropská komise plánuje zavedení častějších technických kontrol u starších automobilů. Vozy starší šesti let by tak musely na kontrolu každý rok. Podle EK totiž právě po šesti letech dramaticky narůstá počet nehod zaviněných technickou poruchou. Opatření by se týkalo 75 procent českých aut - jejich průměrné stáří je skoro 14 let. Návrh oficiálně představil eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

V České republice jsou nyní řidiči povinni absolvovat první technickou kontrolu do čtyř let od koupi nového vozu. Pro další kontroly je pak stanovena dvouletá lhůta. Kallasův návrh počítá u většiny nových automobilů s první kontrolou po čtyřech letech. Další kontrola by se měla uskutečnit za dva roky, poté by se měl interval zkrátit na pouhý rok. „Technické závady jsou velkým problémem. Jsou příčinou 6 procent všech vážných nehod automobilů a 8 procent nehod motorek a skútrů. Většina těchto nehod se týká právě vozů starších šesti let,“ řekl Kallas.

Komise odhaduje, že na evropských silnicích připraví technické závady o život více než 2 000 lidí ročně. Na českých silních se za posledních šest měsíců stalo zhruba 28 tisíc nehod. Technický stav se podepsal na 183, nikdo při nich nezemřel. „Ty závady nejsou tak vážné. Stáří vozů by se regulovat mělo, ale šest let je málo,“ myslí si ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Reportáž Richarda Samka (zdroj: ČT24)

Zvýšení četnosti technických kontrol by zatížilo nejen peněženky řidičů, ale i samotné provozovny, těch je v Česku 330. Největší nápor by byl v Ústeckém kraji, kde jezdí nejstarší auta. „Při tomto nárůstu se dá odhadnout, že by každá z nich musela ročně udělat navíc asi 9,5 tisíce aut,“ spočítal Igor Syrota z ÚAMK. 

Návrh Evropské komise musí ještě projednat europoslanci a hlavně národní vlády a parlamenty jednotlivých členských zemí EU. Kromě aut by se přísnější pravidla měla týkat i motorek a skútrů. Ministerstvo dopravy se k návrhu staví zdrženlivě. „Budeme muset udělat podrobnější analýzu,“ uvedl jeho mluvčí Jakub Žižka.