Elektromobily Čechy netáhnou, dotace zůstávají nevyčerpané

O dotace na elektromobily v Česku není téměř zájem. Z 80 milionů korun ve fondu ministerstva průmyslu je týden před ukončením programu stále více než 70 milionů k dispozici. Na jeden elektromobil můžou firmy dostat až 217 000, tedy zhruba čtvrtinu průměrné ceny takového vozu.

Průměrná cena elektromobilů se teď v Česku pohybuje kolem 850 tisíc korun. Úspěšný žadatel o dotaci dostane od ministerstva na každý vůz podle typu auta nejméně 70 000 korun, nejvíc pak 217 000, strop pro jednu společnost pak jsou 3 miliony. Firmy můžou dostat dotaci také na nabíječku, kterou zbudují u svého podniku pro zaměstnance.

Zájem je ovšem zatím malý. „Předpokládáme nárůst toho zájmu především v posledních dnech. Naším cílem je třeba zasáhnout i poskytovatele sociálních služeb, pečovatelských služeb,“ uvedl mluvčí ministerstva František Kotrba. O nevyčerpané peníze Česko nepřijde. Ministerstvo je může použít v dalších podobných dotačních programech.

Ostravskému dopravnímu podniku se elektrobusy osvědčily

V ostravském dopravním podniku jezdí už teď 4 elektrobusy. Každý stojí kolem 10 milionů korun, to je víc než dvakrát tolik než běžný autobus na naftu. Firma si i přesto myslí, že má taková investice smysl. „My se všeobecně snažíme o ekologizaci našeho provozu. Snažíme se provozovat především vozidla na elektrickou trakci, která mají 0 % emisí,“ uvedl mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Elektromobily Čechy netáhnou, dotace zůstávají nevyčerpané (zdroj: ČT24)

Flotilu chce podnik rozšiřovat. Dotace, kterou během několika týdnů začne rozdávat ministerstvo průmyslu, se mu proto hodí. „Chceme pořídit dalších 40 elektrobusů, které by obsluhovaly naše linky především na sídlištích na jihu a v Porubě,“ upřesnil Albrecht.

Elektromobily lákají na ekologii i nižší náklady

Elektromobil ujede na jedno nabití průměrně 150 kilometrů. Náklady na jeden kilometr jsou kolem 50 haléřů. „Není pravda, že by elektromobily byly čistě ekologická auta, totiž ony vypouští nulové lokální emise v místech, kde jezdí, nicméně ta elektřina se musí někde vyrábět,“ dodal redaktor motoristické redakce Českého rozhlasu Matěj Skalický.

V Česku se zatím prodeji elektromobilů příliš nedaří. I když se loni poptávka zvýšila o 36 procent, prodalo se jen 268 vozidel, což je 0,12 procenta více celkového množství prodaných nových aut v minulém roce. Nejprodávanějším elektromobilem byl model i3 od BMW.

Měsíčně v Česku přibude asi čtyřicet elektromobilů

Každý měsíc začne po Česku jezdit zhruba čtyřicet nových elektromobilů. Člověk si toho ani nevšimne, jelikož startují i jezdí prakticky neslyšitelně. Průměrná cena jednoho automobilu na elektřinu je 700 tisíc korun. Kdo investuje do takového vozu, může hledět i na to, kolik ho pak stojí samotná jízda.

Kdo si auto nabíjí sám, vyjde ho stokilometrová cesta na přibližně méně než sto korun. Veřejné dobíjecí stanice jsou v současnosti zdarma a v Česku se jich nachází přes sto. Deset z nich dokonce umí dobít auto za pár desítek minut.

Vydáno pod