Regulační poplatky vyhánějí z lázní nemocné děti

Praha - Šedesátikorunový regulační poplatek, který se od ledna platí za pobyt ve zdravotnických zařízeních, drasticky snižuje počet dětí, jež využívají služeb českých lázní. Jen za první tři měsíce letošního roku jich do léčeben zavítalo téměř o 30 procent méně. Klientelu z českých lázní odvádí ale také posilující koruna.

Počet dětských pacientů využívajících služeb lázní vykazoval klesající tendenci již v minulých letech. Do léčeben jich každý rok přijíždělo zhruba o deset procent méně. Zavedení zdravotnických poplatků ale propad ještě urychlilo. Zatímco dospělých pacientů v lázeňských městech ubylo pouze osm procent, dětí nepřijela téměř třetina.

„Regulační poplatek je u dětí dublovaný tím, že s nimi jezdí někdo další, kdo si to musí také platit. Navíc doba jejich pobytu je delší, takže vliv toho poplatku je pro rodinu více zatěžující,“ vysvětlil prezident Svazu léčebných lázní ČR Eduard Bláha. Dětské lázně mají podle něj navíc tu nevýhodu, že nemohou úbytek klientů, kterým lázně hradí či na ně přispívají zdravotní pojišťovny, kompenzovat samoplátci.

Nepřítelem je i posilující koruna

Vážné problémy ale českým lázním působí rovněž posilování koruny, která si vzhledem k euru od listopadu 2007 připsala 14procentní zisk. Lázeňská zařízení jsou nucena kvůli tomuto vývoji zdražovat, což odrazuje movitou zahraniční klientelu.

„Euro je momentálně asi náš největší nepřítel,“ říká ředitel sítě lázeňských hotelů Royal Spa Martin Plachý. „Nejhorší na tom je, že jsme už letos v červnu nuceni našimi partnery a prodejci v Německu dát jim ceny na celý příští rok,“ zmiňuje nejožehavější komplikace. Hoteliéři navíc nemohou veškeré zisky koruny přelévat na zahraniční klienty. Kdyby byla cena příliš vysoká, cizinci by volili levnější polské lázně.

Řešením jsou čeští samoplátci

Bláha i Plachý se shodují v tom, že jediný způsob, jak přestát nepříznivý vliv regulačních poplatků i posilující koruny, je lákat do lázní stále více českých samoplátců, tedy lidí, kteří nejezdí do lázní na náklady zdravotních pojišťoven, ale platí si léčebné a wellness pobyty z vlastní kapsy. „Tuzemská klientela je pro budoucnost nejpodstatnější,“ zdůrazňuje Bláha.

Vydáno pod