Ťok: Pojďme do voleb s návrhem radikálně zjednodušit stavební řízení

Návrh, jak se vyhnout mnohaletým tahanicím o velké dopravní stavby, představil v pořadu Interview ČT24 ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). V případě jeho uskutečnění by podle ministra nedocházelo k podobným případům odkládání staveb, jako je tomu například u Pražského okruhu.

Video Interview ČT24
video

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v pořadu Interview ČT24

Ťok navrhuje, aby se právní řád změnil tak, že bude existovat jen proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí, tzv. EIA. V jeho rámci by veřejnost vyjádřila svůj názor, diskutovalo by se, kudy má komunikace vést. Pak by následovalo jedno spojené stavební řízení, při němž už by veřejnost neměla právo se odvolávat. Ministr zároveň podotkl, že by bylo také nutno změnit kompetenční zákon, neboť v současné době je stavební řízení ovlivňováno sedmi ministerstvy.

Jako varovný případ zmínil Ťok Pražský okruh, kdy bylo dvakrát vydáno územní rozhodnutí a dvakrát bylo napadnuto odpůrci stavby a soudem zrušeno. „Kdyby nebylo to neustálé napadání, zpochybňování kudy má či nemá okruh vést, tak jsem přesvědčen, že okruh už tady stojí,“ řekl ministr. 

„Náš právní řád umožňuje, aby zanedbatelné procento, možná promile lidí zablokovalo stavbu, kterou z veřejného zájmu potřebuje spousta lidí.“

Dan Ťok

ministr dopravy za ANO

Ťok řekl, že za socialismu se mohlo stavět cokoliv, kdekoliv, naplánovalo se a stavělo. Dnes jsme kyvadlo přivedli k tomu, že soukromé vlastnictví je svaté a nemůžeme si vynutit veřejný zájem dokonce ani zákonem, uvedl ministr. Zdůraznil, že zatímco vyspělé demokracie umí stavět ve veřejném zájmu, Česká republika to neumí. 

Ministr uvedl, že už navrhl předsedovi ANO Andreji Babišovi, aby si hnutí vzalo radikální zjednodušení stavebního zákona a stavebního řízení jako volební téma, jako „jednu z vlajkových lodí do dalšího volebního období“.

Video Události
video

Výjimka pro 10 dopravních staveb

Senát schválil deset dopravních staveb

Ministr se v pořadu Interview ČT24 také vyjádřil k novele zákona, ve čtvrtek schválené Senátem, podle níž bude možné zahájit desítku důležitých dopravních staveb bez nutnosti opakovat EIA. S výjimkami souhlasila Evropská komise. 

Novela převede vybrané stavby do zvláštního režimu, kdy má stačit místo dalšího posudku EIA stanovisko ministerstva životního prostředí. Pokud by se totiž proces posuzování vlivů musel opakovat, znamenalo by to odklad a zdržení těchto staveb.

Aspoň jedna z těchto staveb (viz mapa) bude podle Ťoka zahájena ještě letos (naznačil D48), zbytek pak v příštím roce. Do provozu by pak měly být všechny uvedeny za dva až tři roky. ČR na ně bude moci čerpat z evropských fondů 100 miliard, česká spoluúčast bude činit dvacet procent.

Pražský okruh vypadl

Mezi vybranými projekty není právě Pražský okruh, který nesplnil podmínku, že pro stavbu už musí být vydáno územní rozhodnutí. 

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) senátory ujistil, že jeho ministerstvo udělá vše pro to, aby zvláštním režimem pomohlo výstavbě Pražského okruhu, který se ale podle něj bude stavět z českých peněz, ze státního rozpočtu nebo z rozpočtu fondu dopravy.

Problémy s posudky EIA má v Česku asi stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které Unie neuznává. Schválená novela má proto pomoci aspoň výstavbě deseti prioritních projektů.