Nejvíce přibylo čtyřhvězdičkových hotelů. Zájem o ně mají zahraniční turisté

Turisté v Česku jsou náročnější, vyhledávají komfortnější ubytování i služby. Tomu se přizpůsobují i ubytovací zařízení. Za poslední tři roky se počet čtyřhvězdičkových hotelů zvýšil o 62 na 601. Je to jediný typ ubytovacího zařízení, u něhož došlo k růstu. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu.

Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE Autor: Vladimir Godnik

Naopak penzionů ubylo o 362, celkem jich tak je v Česku 3406. Méně o 122 je i turistických ubytoven. Rovněž hotelů kategorie dvou a méně hvězd zmizelo z trhu 60. Počet pětihvězdičkových hotelů a kempů se od roku 2012 nezměnil.

V ubytovacích zařízeních v Česku se vloni ubytovalo 8,7 milionu cizinců, z nichž 12 procent preferovalo pětihvězdičkové hotely, 44 procent o hvězdu méně a 27 procent se ubytovalo v tříhvězdičkových hotelech.

 

Kateřina Petříčková, výkonná ředitelka AČCKA

Kateřina Petříčková

ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

„Z aktuálních statistik jednoznačně vyplývá dominantní podíl čtyřhvězdičkových hotelů v případě zájmu zahraničních hostů. Naopak u domácích hostů vedou hotely tříhvězdičkové.“

Kateřina Petříčková

ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Podle statistik portálu Hotel.cz preferuje polovina českých turistů tříhvězdičkový hotel.

„Nároky českých i zahraničních klientů se neustále zvyšují… Často hledají značky kvality, jako jsou hvězdičky nebo jiné certifikáty, které jim zajistí požadovanou úroveň,“ dodala Martina Fišerová z agentury CzechTourism.

Podle Milana Petra z Hotel.cz roste význam recenzí pro výběr ubytovacího zařízení. „Za poslední dva roky jednoznačně evidujeme vyšší zájem našich uživatelů o recenze ubytovacích zařízení. Rostoucí trend zájmu o recenze je asi o pětinu vyšší, než je průměrný růst návštěv ostatních stránek,“ dodal Petr.

Podle čeho se hodnotí

Asociace hotelů a restaurací od roku 2010 klasifikuje ubytovací zařízení podle společného evropského systému (pod záštitou Hotelstars Union). Ten nabízí hostům garanci stejné vybavenosti a struktury služeb v 16 evropských zemích. Společná hotelová klasifikace se opírá o celkem 270 jednotlivých kritérií. Pro dosažení požadovaného počtu bodů je nutné splnit kombinaci minimálních kritérií v každé z kategorií a dále kritéria volitelná.

V Česku se však stává, vzhledem k dobrovolnému zapojení do klasifikace, že jsou zde zařízení označená hvězdičkami, aniž splňují potřebnou kvalitu a transparentnost služeb. Asociace hoteů a restaurací a Czech Tourism proto doporučují vybrat si hotel, který je označen modrobílou nálepkou s udáním třídy (tedy počtu hvězdiček) a znakem obou organizací. 

Co je v nabídce ubytování

Kvalita ubytování se pochopitelně liší podle počtu dosažených hvězdiček. U zmíněné čtyřhvězdičkové kategorie se například očekává, že všechny pokoje jsou vybaveny koupelnou s umyvadlem, sprchou/vanou a záchodem. Mají televizor. Recepce je obsazena 24 hodin denně, je zde společenská místnost, příjímací hala s možností posezení a nápojovým servisem, denní hotelový bar a restaurace. Existuje snídaňový bufet a roomservis. V bezplatné nabídce je hygienický pytlík, šampon, jedno mýdlo na hosta, šití, korespondenční desky, psací potřeby, hotelová dokumentace či papírové kapesníčky. Jsou stanoveny i minimální požadavky pro praní a žehlení prádla, pro vybavení koupelny a WC. Například pro jednolůžkový pokoj je minimální plocha 11,4 metrů čtverečních, pro dvoulůžkový pak 13,3 metrů čtverečních. 

Na opačné straně je  jednohvězdičková kategorie. Všechny pokoje mají tekoucí studenou vodu, kromě toho je k dispozici na 10 lůžek bez sprchy/ WC na poschodí jedna koupelna/WC s teplou vodou. Služba v recepci je dosažitelná zvonkem či telefonem. Je zde společenská místnost. Pro jednolůžkový pokoj je minimální plocha 8 metrů čtverečních, pro dvoulůžkový pak 12,6 metrů čtverečních.