Ťok: D8 bude dokončena v prosinci, zajistí se proti sesuvům

Poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří bude dokončen podle plánu, tedy letos v prosinci, prohlásil ministr dopravy Daniel Ťok (ANO). Předběžný termín je 16. prosince. 

Stavbu přerušil sesuv půdy v roce 2013. Kvůli vedení trasy nestabilním územím si vyžádá hloubkové odvodnění a monitoring širšího území, uvedl Ťok. Ministr chce informovat vládu o přijatých opatřeních v červenci. Zeminu začali stavbaři odstraňovat letos v dubnu.

Ministr se minulý týden potkal se zástupci Ústavu struktury a mechaniky hornin AV ČR, který vypracoval studii příčin sesuvu. Podle jejich dřívějšího vyjádření ji totiž chybně interpretoval a ústav se vůči tomu ohradil.

„Nedorozumění ohledně interpretace jsme si vysvětlili. Není žádný rozpor mezi ministerstvem dopravy a Ústavem struktury a mechaniky hornin. Příčinou sesuvu byly nadměrné srážky a činnost kamenolomu Dobkovičky s nedostatečným odvodněním srážek,“ uvedl Ťok. Dříve však podle ústavu ministerstvo dopravy označovalo za jediného viníka právě lom Dobkovičky.

Podle ministra nelze říci, že na úseku mezi Bílinkou a Řehlovicemi další sesuv nehrozí, ale jeho nebezpečí není akutní. „Jsme schopni dálnici zabezpečit tak, aby se sesuvy daly eliminovat, chceme, aby desítky miliard korun nepřišly vniveč,“ dodal Ťok.

Sesuv na dálnici D8 (archivní foto)
Zdroj: ČTK

O tom, že je svah nestabilní, se desítky let ví

Ředitel ústavu Josef Stemberk podotkl, že o nestabilitě svahu se vědělo od 60. let minulého století. Podobně nestabilní je podle něj ale velká část Česka, a přesto se v těchto lokalitách staví. Jako příklad uvedl dálnici D10 u Mladé Boleslavi. Nestabilní horninu podle něj nebrala v potaz studie EIA pro povolení těžby v kamenolomu, ale ani příprava dálnice. „K zavalení došlo v nezajištěném zářezu, kdyby byl zajištěn, tak by samotná komunikace nebyla zavalena,“ dodal.

Státní organizace Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty však přesto podaly počátkem června na firmu Kámen Zbraslav, která je majitelem lomu, žalobu. Stát přitom vychází ze znaleckého posudku, který za viníka sesuvu označil právě kamenolom.

Ministr dopravy k tomu již dříve uvedl, že manažerům ŘSD a SŽDC nezbylo nic jiného. „Musí postupovat s péčí řádného hospodáře. Kdyby žalobu nepodali, mohl by je Nejvyšší kontrolní úřad napadnout a policie by je mohla vyšetřovat, že státu způsobili škodu.“

A že existují posudky, které říkají, že příčin sesuvu je více a může za ně i dálnice? „To posoudí soud,“ citovala minulý týden Ťoka MF Dnes. Škoda, jejíž náhrady se stát žalobou domáhá, dosahuje podle ministra zhruba miliardy korun. Firma závěry ministerstva odmítla.

Na D8 navazuje v Německu dálnice A17

Dálnice D8 vede od Prahy k Lovosicím a po přerušení na nedokončených sedmnácti kilometrech pokračuje od Řehlovic okolo Ústí nad Labem na státní hranice. Na přechodu Breitenau-Krásný Les na ni navazuje německá spolková dálnice A17, která vede k Drážďanům. První úsek D8 byl hotový v roce 1990, v roce 2001 již stála dálnice od Prahy až k Lovosicím a o pět let později byla hotová i celá severní větev od Řehlovic na hranice.