Exšéf Českých drah nemá nárok na kompenzaci za výpověď

Bývalý generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený nemá nárok na kompenzaci za konkurenční doložku, která mu po odchodu od dopravce zakazovala po dobu jednoho roku působit v totožném oboru. Pravomocně o tom rozhodl odvolací Městský soud v Praze, podle něhož je doložka neplatná, protože ji neschválila dozorčí rada drah. Zelený chtěl celkem sedm milionů korun, v aktuální žalobě požadoval 607 tisíc korun a úroky.

Odvolací senát se rozhodl, že rozsudek soudu potvrdí. „Zásadní je otázka, zda plnění, které bylo ujednáno v konkurenční doložce, bylo, či nebylo řádně schváleno tak, jak předpokládaly stanovy žalované společnosti. Mezi účastníky řízení přitom není sporu o tom, že doložka nebyla schválena dozorčí radou,“ konstatovala předsedkyně odvolacího senátu Jana Knotková.

Zelený velmi rychle na rozsudek reagoval. „Připadám si podveden,“ řekl a zdůraznil, že se musel doložkou po 12 měsíců řídit, protože mu hrozila sedmimilionová smluvní pokuta. Podle něj mu firma měla říct při jeho odchodu, že ujednání považuje za neplatné, což neučinila.

Soud rozhodl již v prosinci 

Dalibor Zelený se v létě 2013 za ministra dopravy Zdeňka Žáka vrátil po deseti letech do čela Českých drah, ale již v únoru dalšího roku ho nový ministr Antonín Prachař (ANO) odvolal. Nárok Zeleného zamítl loni v prosinci obvodní soud, muž se proti rozhodnutí odvolal. Nyní nevyloučil, že ve věci podá i dovolání - podle něj by to bylo „rozumné“, nejprve se chce ale poradit s právníkem.

Dalibor Zelený byl ředitelem drah poprvé v letech 1998 až 2003, za jeho vedení tehdejší státní organizace řešila problémy s nákupem jednotek Pendolino, kterých objednala deset u ČKD a nakonec jich odebrala sedm od Alstomu. Zelený také provedl dráhy obdobím transformace, při které vznikla nová akciová společnost se starým jménem, která už neměla na starost infrastrukturu.

Zeleného návrat následoval poté, co ministr Žák prosadil odvolání předchozího ředitele ČD Petra Žaludy, s nímž měl již dříve spory. Během zhruba půlročního působení Dalibora Zeleného se dráhy vzdaly zvažovaného nákupu dalších osmi souprav RailJet. Dráhy také tehdy zahájily po tříletém čekání mezinárodní provoz nových lokomotiv Škoda.