Škoda svolává do servisu první vozy. Nejdříve kvůli diesel aféře opraví superby

Automobilka Škoda Auto se od pondělí připojuje k servisní akci mateřského Volkswagenu. Výrobce začíná svolávat dva a půl tisíce tuzemských majitelů značky Superb druhé generace s dvoulitrovými dieselovými motory. Problém se celosvětově týká zhruba jedenácti milionů aut.

Video 90’ ČT24
video

Devadesátka ČT24: Vozidla jsou bezpečná před i po změně

Automobilka plánuje vozy v rámci aféry svolávat postupně v několika vlnách. Celkem se v Česku servisní akce dotkne 106 tisíc vozů s motory 2,0, 1,6 a 1,2 TDI od Volkswagenu. „Servisní řešení u dalších dotčených vozů bude následovat v úzké koordinaci s koncernem Volkswagen v následujícím období, zákazníky budeme vždy odpovídajícím způsobem informovat,“ uvedl mluvčí Škody v Česku Vítězslav Pelc. 

Zprvu měl problém vyřešit tzv. usměrňovač proudění. Po něm se ale slehla zem a společnost nyní říká, že bude stačit pouze zásah do počítače. Škoda začíná se svoláváním prvních vozů zhruba měsíc po sesterských značkách Volkswagen, Audi a Seat. Koncern 16. května do servisů pozval modely Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5 a Q5 a Seat Exeo s motory 2,0 TDI. Podle Klímy dosud servisní opatření podstoupila asi pětina pozvaných vozidel.

Celá akce není povinná, což potvrdil i Josef Pokorný. „Poprvé se svolávalo od 16. května, a to auta Volkswagenu. Přesnou zpětnou vazbu nemáme. Pokud bych auto měl, tak bych asi nejel nějak speciálně, ale naplánoval bych si pravidelnou údržbu. Vozidlo je bezpečné před úpravou i po úpravě,“ popsal tajemník Svazu dovozců automobilů.

předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier

Bernhard Maier

předseda představenstva Škoda Auto

„Chtěl bych na prvním místě říct, že mě velice mrzí, co se stalo. A taky jsme se našim zákazníkům již omluvili. Musíme vypracovat opatření, která povedou ke zlepšení situace a také k tomu, aby se nic takového už neopakovalo.“

Bernhard Maier

předseda představenstva Škoda Auto

Jak by vůbec mělo celé svolávání vypadat, popsal František Dvořák, vedoucí autoredakce iDnes.cz. „Přijde vám dopis, podepsaný automobilkou. V něm vás osloví, že se vašeho vozu týká svolávací akce, a na vás je, abyste se domluvili na termínu s vaším servisem. Pak už přijedete do servisu a bude vám provedena softwarová změna. Díly by se měnit neměly,“ řekl o svolávací akci.

Podle Pokorného vědomě automobilky neporušují pravidla. „Já si myslím, že nejsou ty automobilky v poloze, že by byly přesvědčeny, že něco porušují. Automobilky udělají auto tak, aby bylo podle předpisů. A myslí si, že by ty softwary měly být správné,“ popsal.

Soud s automobilkou by byl riskem 

Právní spory s automobilkami jsou především ve Spojených státech amerických. V Česku ale trestněprávní termín není, tedy alespoň podle advokáta Milana Schagerera. „Koncern by ale mohl odpovídat za vady. Vozidlo neodpovídá podmínkám, které jsou uvedeny v kupní smlouvě. Dá se mluvit částečně o klamání spotřebitele, ale zatím nevidím snahu, že by k tomu měl někdo dojít,“ řekl a dodal, že pokud by se někdo chtěl pustit do soudního sporu, tak by šlo o velký risk.

 

Video Studio ČT24
video

Škoda svolává do servisu první vozy. Nejdříve kvůli diesel aféře opraví superby

Škoda svolává do servisu první vozy. Nejdříve kvůli diesel aféře opraví superby

Dvořák: Lidé si termín návštěvy servisu domluví sami

Události ČT: Emise trápí i Škodovku

Volkswagen tvrdí, že se při přehrávání softwaru nic nestane. Dvořák naznačil, že pravda to ale být nemusí. „Ze zahraničí se ozývají hlasy, že u některých vozů auto nejede lépe ani hůře, ale má vyšší spotřebu. Na to firma reagovala tím, že se bude úprava ještě ladit. Já nepředpokládám, že by to mělo být o velké cifry, ale stát se to může. Ta změna má přinést lepší výsledky co do snižování emisí. A ty jdou tak trošku proti snižování spotřeby,“ vysvětlil vedoucí redakce.

Řidiče v České republice více zajímá spotřeba než emise, potvrzuje to i Pokorný. „Je to důležitější pro spotřebitele. Pokud by spotřeba paliva, která je uváděná, neodpovídala tomu, co vozidlo v laboratoři vyprodukuje, v tom úpřípadě by to určitě vlastníka vozidel zajímalo. Tento případ, pokud vím, nenastal,“ řekl.

Samotné automobilky mohou mít ale velké problémy s náklady na opravy a aktualizace. Podle tajemníka by to ale nemusel zákazník pocítit. „Opatření mohou být i kladná, výrobce může efektivněji vyrábět další auta, může se poučit,“ myslí si Pokorný.

Bývalý předseda představenstva společnosti Škoda Auto Vratislav Kulhánek řekl, že na celou záležitost se musí koukat v čase. „Ne všechny vozy Škoda spadaly pod nejpřísnější předpis. Kdyby býval Volkswagen otestoval všechna auta na předpisy EURO 4 nebo EURO 5, tak by bylo vše v pořádku. Já se domnívám, že důvod k odškodnění neexistuje. Auta jsou v pořádku, ale nevznikla žádná škoda. Nikomu z majitelů,“ popsal Kulhánek.

Skandál vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.