Malé pivovary přinesly do Ameriky pivní renesanci

Boom amerických minipivovarů (zdroj: ČT24)

Ve Spojených státech momentálně působí přes čtyři tisíce malých pivovarů. Stávají se tak, podobně jako v České republice velkým fenoménem. Z drobné výroby pochází každé desáté prodané pivo v USA. Minulý rok se malé pivovary podílely na rozpočtu USA v přepočtu zhruba bilionem korun.

Amerika nyní prožívá pivní renesanci, jaká nemá v historii obdoby. Mnohé pivovary se ale zapojují i do kulturního života. Navíc se lidem líbí, že se mok vaří, když už ne v jejich ulici, tak aspoň ve čtvrti a z místních zdrojů.

To potvrdil i Eric Waters, člen vedení Hardywood Park Brewery. „Máme projekt, v němž pracujeme s místními pěstiteli v Richmondu, vaříme pivo, kterému říkáme RVA IPA. Někdy na jaře lidem rozdáme oddenky chmelu, oni je pak během sezony vypěstují, v září pak chmel sklidí, přinesou ho sem do Hardywoodu a my z toho uvaříme pivo,“ popsal.

Souboj Davida a Goliáše se nekoná

Malé pivovary nemají problémy ani s nadnárodními giganty. Jedním z důvodů je i to, že si často hrají s tím, na co mají lidi zrovna chuť. Hardywood Park Brewery od svého vzniku před téměř pěti lety dokázal zvýšit svůj obrat každý rok o 100 procent. I když je jasné, že takto stoupat nepůjde donekonečna, ukazuje to, jaká je v Americe poptávka po pivech, která se od zavedených značek liší.

Ani americký trh ale není nekonečný. Poslední čísla svědčí o tom, že se pomalu začíná nasycovat. Waters si to uvědomuje: „Myslím si, že jak odvětví poroste, bude se otevírat víc mikropivovarů, ale taky se jich bude víc zavírat, protože zákazník, zvlášť v Richmondu, si začíná uvědomovat, co je dobré pivo,“ říká.

Tomu se i tradiční značky začínají přizpůsobovat. Například Budweiser se přejmenoval na Americu. K nevoli českého soka jen na léto. Pivo v Americe ale oblíbenost asi jen tak neztratí. 

Vydáno pod