Hospodářská komora doporučuje posunout start evidence tržeb, Babiš to odmítá

Hospodářská komora k EET (zdroj: ČT24)

Hospodářská komora navrhuje, aby vláda svým rozhodnutím posunula start elektronické evidence tržeb (EET) o jeden měsíc na počátek roku 2017, uvedl prezident komory Vladimír Dlouhý. Důvodem je technická nepřipravenost státní správy i podnikatelů. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) to ale zásadně odmítá.

Komora také upozornila na datum zavedení EET. Zavedení by mohlo ohrozit plynulý průběh adventu. „ V poslední době ovšem mezi podnikateli roste nejistota a nervozita ohledně příprav projektu. Technická nepřipravenost provozovatele i podnikatelů může ohrozit start systému. Rádi bychom proto, aby to bylo o měsíc odloženo. Předvánoční čas není nejšťastnější,“ uvedl Dlouhý.

Komora také spustí do deseti dnů internetový portál pro podnikatele EETanoALE.cz. Na něm se bude snažit reagovat na problémy s evidencí tržeb nebo zveřejňovat seznamy a výsledky testů zařízení pro evidenci. Portál rovněž bude fungovat jako online poradna. Již nyní fungují stránky ministerstva financí.

Hospodářská komora nemění obecnou podporu EET.
Vladimír Dlouhý
prezident Hospodářské komory

Andrej Babiš se postavil zásadně proti myšlence Hospodářské komory. „Já jsem o tom přemýšlel, jsou tam pro a proti. Měli jsme setkání s Hospodářskou komorou, nicméně je rozhodnuto, že to bude. Nevím, jestli ten měsíc tam hraje nějakou zásadní roli,“ řekl Babiš. 

Spuštění EET před Vánocemi

Elektronická evidence tržeb (EET) by měla být v první fázi spuštěna od 1. prosince pro hotely a restaurace. Další firmy se budou do EET zapojovat v následujících měsících. Od března příštího roku budou muset evidovat tržby maloobchodní a velkoobchodní firmy.

Zbytek tržeb by měl být evidován od 16. měsíce od účinnosti. Řemeslníci a jejich tržby budou evidovány od 18. měsíce. Vláda bude moci nařízením stanovit, že některé tržby nebudou od nabytí účinnosti zákona dočasně evidovanými tržbami.

V červnu hodlá ministerstvo spustit testovací prostředí pro IT vývojáře. V srpnu úřad zřídí kontaktní místo a od září začne podnikatelům přidělovat autorizační údaje k evidenci tržeb. Ty si budou moci podnikatelé vyzvednout elektronicky i osobně, a to na jakémkoliv finančním úřadu. Od listopadu MF zahájí pilotní projekt pro podnikatele, aby si otestovali komunikaci s úřady.