Škoda Auto překvapila. Zvýšila čtvrtletní zisk o třetinu na 8,5 miliardy

Provozní zisk automobilky Škoda Auto stoupl v prvním čtvrtletí o zhruba 30 procent na 315 milionů eur (8,5 miliardy korun). K vyššímu zisku pomohly mimo jiné nižší náklady na materiál. Nárůst automobilka zaznamenala také u provozní marže, která se zvýšila na 9,3
procenta ze 7,6 procenta v loňském prvním čtvrtletí. Škoda Auto už v dubnu oznámila, že za první čtvrtletí i za březen měla nejlepší odbyt za 121 let historie firmy.

Video Zprávy v 16
video

Škoda Auto překvapila. Zvýšila čtvrtletní zisk

Nárůst automobilka zaznamenala rovněž u provozní marže, která se zvýšila na 9,3 procenta ze 7,6 procenta v loňském prvním čtvrtletí. Vzrostly rovněž tržby automobilky, které se během tří měsíců do konce března zvýšily na 3,38 miliardy eur (91,3 miliardy Kč) z 3,18 miliardy eur před rokem.

„Škoda si v prvních třech měsících roku 2016 udržela velmi povzbudivý výkon, který jsme zaznamenali v předešlém roce,“ uvedl koncern.

 

Také německá automobilová skupina Volkswagen v prvním čtvrtletí navzdory emisnímu skandálu nečekaně zvýšila provozní zisk o 3,4 procenta na 3,44 miliardy eur (92,9 miliardy korun). 

„Vzhledem k celé škále problémů, kterým v současnosti čelíme, jsme se začátkem (roku) celkově spokojeni.“

Matthias Müller

generální ředitel Volkswagenu

Automobilka růst provozního zisku vysvětlila nečekanou sumou 309 milionů eur, za kterou stojí především opravné položky k rezervě 16,2 miliardy eur, kterou si vyčlenila na řešení emisního skandálu. I po očištění o tyto položky však provozní zisk činil 3,1 miliardy eur a rovněž překonal odhady. 

Koncernu klesl čistý zisk i tržby 

Čistý zisk koncernu se ale snížil o více než 19 procent na 2,37 miliardy eur (64 miliard korun). Obdobně celkové tržby koncernu za první tři měsíce roku klesly o 3,4 procenta na 50,9 miliardy eur (1,2 bilionu korun). Způsobil to jednak pokles prodeje aut, ale i nepříznivý vliv směnných kurzů.

Největší evropská automobilka se potýká s následky rozsáhlého skandálu s manipulací testů emisí. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Automobilka kvůli nákladům na skandál vykázala za loňský rok nejvyšší celoroční ztrátu v historii podniku. V prvních třech měsících roku se jí podařilo vrátit se do čela automobilového trhu, když předstihla v prodeji japonského konkurenta Toyota Motor.