FT: Výrobcům nákladních aut hrozí největší pokuta v historii Evropské unie

Evropští výrobci nákladních aut v čele s německým Daimlerem dostanou zřejmě od antimonopolního odboru Evropské komise nejvyšší pokutu za cenový kartel v historii EU. Napsal to britský list Financial Times (FT). Komise by o pokutě mohla rozhodnout během příštích týdnů a podle listu by výše pokuty mohla překonat dosavadní rekord 1,4 miliardy eur (asi 38 miliard korun).

Video Zprávy ve 12
video

FT: Výrobcům nákladních aut hrozí největší pokuta v historii Evropské unie

Komise vede vyšetřování nezákonných cenových dohod a dohod na odkladu instalací nových zařízení ke kontrole emisí už od konce 90. let a některé automobilky o vyšetřování uvědomila ke konci roku 2014. Kartel předních výrobců, kteří dohromady drží takřka sto procent podílu na trhu a mezi nimiž je Daimler, Volvo, Renault, DAF, Iveco, MAN a Scania, může podle pravidel EU dostat pokutu až do deseti procent celosvětových tržeb.

O výši pokuty se zatím nicméně spekuluje, podle komise ale jsou důvody k tomu, aby byla mimořádně vysoká. Už proto, že drahé kamiony, kterých jezdí po Evropě na šest set tisíc,  zvyšují ve finále ceny veškerého přepravovaného zboží.  

Pokuta by mohla být pro některé z firem likvidační

Nizozemská společnost DAF si už podle Financial Times odložila na možné náklady spojené s vyšetřováním 945 milionů dolarů (23 miliard korun), Daimler si připravil 672 milionů dolarů, Iveco 500 milionů a Volvo 444 milionů dolarů. MAN, který v případu figuruje jako informátor, by pokutu dostat neměl. 

Podle pravidel komise ale může být výsledná pokuta několikrát vyšší, než kolik mají firmy nachystáno. V takovýchto případech totiž Brusel může vyměřit i zmíněnou částku ve výši desetiny ročního obratu, což by v součtu všech výrobců přesáhlo deset miliard eur. Dvě z firem už proto údajně komisi žádaly o shovívavost, protože pokuta by mohla být zničující.

V roce 2012 komise uvalila dosud rekordní pokutu za kartel na trhu katodových trubic pro televizory. Předloni dostali pokutu 953 milionů eur dodavatelé kuličkových ložisek do automobilů.