Viceprezident Googlu pro Evropu: Česko umí vyvážet, ale ne digitálně

Většina Čechů stále nevidí internet jako podnikatelskou příležitost. Pro svůj byznys nebo rozvoj podnikání ho využívá třetina lidí, kteří jsou on-line. Tuzemsko je kvůli tomu až na 21. místě v Evropské unii. Limituje to i firmy, které mají omezený přístup k lidem s digitálními dovednostmi. Viceprezident společnosti Google pro Evropu Matt Brittin v rozhovoru pro ČT24 uvedl, že jde například o to vědět, jak najít zájemce o produkty, které podnikatel nabízí. České firmy podle něj umí vyvážet, ale digitální trh je pro ně problém.

Video 90’ ČT24 - Respekt k porodu
video

Brittin: Už teď umíte vyvážet, nikoli ale digitálně

Nejen vy tvrdíte, že v IT chybí spousta lidí a bude to stále horší. Na druhou stranu platy v této sféře jsou velmi dobré a stále je tu hodně nezaměstnaných lidí. Kde je tedy problém?

Podle průzkumu Evropské unie zůstane v příštích pěti letech 900 tisíc pracovních míst neobsazených kvůli tomu, že lidé nemají dostatek digitálních znalostí. A nejde jen o IT, tohle je o dovednostech, které potřebuje běžný obchod k růstu, exportu a pro lepší komunikaci se zákazníky. Speciálně pro českou ekonomiku je to velmi důležité. Máte ohromný počet drobných podnikatelů, v přepočtu na osobu dvakrát tolik co v Německu. Právě tyhle malé obchody z digitálu můžou těžit.

Jaké digitální dovednosti by podle vás lidi měli mít?

Co vidíme jako důležité, je například to, jak pochopit on-line marketing, tedy, když něco prodávám, kde najdu lidi, kteří to chtějí koupit, jak využít online data, aby moje stránky byly lepší, jednodušší a rychlejší. Nebo třeba jak využít mobilní telefony, sociální sítě a video na internetu. Jde hlavně o to vědět, jak pomoc svému podnikání růst a exportovat nebo si z těchto dovedností udělat kariéru ve firmě.

Není to ovšem tak, že firmy jako vy, které v podstatě vytváří internet, ho dělají příliš složitý? Není to spíš váš problém, že lidi internetu nerozumí?

Je pravda, že firmy jako my mají za úkol dělat internet tak dostupný, jak to jen jde. Ale pravda je, že je to nová věc a všechno nové potřebuje k pochopení čas. Naše školy a univerzity to zatím úplně nezvládají.

„Jde hlavně to vědět, jak pomoc svému podnikání růst a exportovat, anebo si z těchto dovedností udělat kariéru ve firmě.“

Matt Brittin

viceprezident společnosti Google pro Evropu

Jak se digitální trh vůbec vyvíjí?

Měli jsme tu jednu fázi internetového růstu, která byla o připojení lidí u běžných počítačů nebo notebooků do sítě. Co se děje v posledních několika letech, je doslova explozivní růst lidí, kteří jako hlavní nástroj pro přístup do sítě využívají mobilní telefon. Dnes je online 2,8 miliardy lidí, v roce 2020 jich bude víc než 5 miliard. Takže během příštích pěti let se internetová populace zdvojnásobí. Lidé, kteří i tady v Česku nejsou online, budou připojeni a většinou to bude skrz mobilní zařízení. Jakmile máte chytrý telefon, všechno se mění, protože máte k dispozici veškeré vědomosti světa, lidi, kteří jsou také online, a dostanete se k některým z nejlepších vynálezům, které kdy lidstvo vymyslelo. To je opravdu převratné.

V Česku je několik firem, které skrz internet obchodují za hranicemi. V Evropě se mluví o vybudování tak zvaného jednotného digitálního trhu. Je ale něco takového opravdu potřeba?

Česká ekonomika je velmi působivá, 84 procent hrubého domácího produktu pochází z exportu. Už teď tedy umíte vyvážet, nikoli ale digitálně. Tady je potřeba, aby místní firmy pochopily, jak začít prodávat své výrobky milionům lidí mimo Českou republiku. Když začnete byznys ve Spojených státech, máte na dosah 300 milionů lidí a pro všechny stejná pravidla. V Evropě je sice trh s 500 miliony lidmi, ale 28 různých právních prostředí. Jeden z důvodů, proč neexistuje evropský Google nebo Facebook, je přesně tahle překážka, která firmám brání v růstu.