Prezident Mitsubishi kvůli skandálu odstupuje z funkce

Prezident japonské automobilky Mitsubishi Tecuró Aikawa odstupuje kvůli skandálu kolem manipulací s údaji o spotřebě z funkce. Rozhodnutí nabude platnosti 24. června a společně s prezidentem končí i jeho náměstek, výkonný viceprezident Rjúgo Nakao. Vše ale ještě musí schválit akcionáři. Problémy mají také firmy Suzuki a Opel. 

Video Studio ČT24
video

Prezident Mitsubishi rezignoval

Aikawa se do funkce prezidenta a provozního ředitele Mitsubishi dostal loni v červnu. Na středeční tiskové konferenci řekl, že vyšetřování aféry kolem manipulací dovede do konce. Japonský list Nikkei před oficiálním sdělením automobilky napsal, že Aikawu dočasně nahradí předseda správní rady a generální ředitel automobilky Osamu Masuko.

Dvojí funkci podle listu zastával do chvíle, než další japonská automobilka Nissan Motor dokončí převzetí zhruba třetinového podílu v Mitsubishi za zhruba 237,4 miliardy jenů (téměř 52 miliard korun). Firmy se na této transakci dohodly minulý čtvrtek.

Skandál Mitsubishi začal v dubnu, kdy se firma přiznala, že její zaměstnanci u některých modelů manipulovali s testy spotřeby pohonných hmot a nadhodnocovali efektivitu využití paliva. Metody testování spotřeby odporující japonským předpisům prý firma používala od roku 1991.

Opel musí vysvětlovat…

Německé ministerstvo dopravy má pochybnosti, zda systém, který tamní automobilka Opel využívá k regulaci emisí, je zcela v souladu se zákony. Žádá proto po firmě podrobnější informace. Po setkání se zástupci automobilky to ve čtvrtek řekl ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Pochybnosti se týkají modelu Opel Zafira, ve kterém se za určitých okolností omezuje činnost systému pro regulaci emisí. „Dali jsme Opelu 14 dnů na to, aby nám poskytl příslušné technické informace,“ řekl podle agentury DPA ministr.

Opel nicméně nadále popírá, že by ve svých vozech používal jakýkoliv nezákonný software pro manipulaci s emisemi. Dobrindt si zástupce Opelu pozval v reakci na zprávy o možných manipulacích, které se minulý týden objevily v médiích.

Špatné testování emisí přiznala také japonská Suzuki

Japonská automobilka Suzuki Motor přiznala, že používala na testování emisí a spotřeby u 16 modelů metody, které nebyly v souladu s japonskými předpisy. Řádné testy ale ukázaly, že není potřeba dosavadní údaje měnit, řeklo vedení firmy. Metody používala společnost od roku 2010 a týkají se zhruba 2,1 milionu aut v Japonsku.

„Odstoupení prezidenta překvapením není. Japonská policice udělala razii už v minulý týden a toto je jen reakce. Oproti Dieselgate jde o trochu jinou záležitost. Zde jde o podhodnocování využití paliva.“

Erich Handl

šéfredaktor Automakers

Informaci firma zveřejnila jen krátce poté, co japonské ministerstvo dopravy nařídilo všem domácím automobilkám přezkoumat metody testování spotřeby paliva.

Japonská špička s minivozy

Suzuki se specializuje na minivozy, tedy auta s obsahem motoru do 660 kubických centimetrů. Ty jsou v Japonsku velmi oblíbené kvůli daňovým úlevám a lepším podmínkám při parkování. Suzuki ovládá v Japonsku zhruba třetinu trhu s minivozy.

Automobilový průmysl je v posledních měsících plný problémů ohledně testů s emisemi. Vše začalo ve Spojených státech, kde úřady odhalily podvody s emisním měřením u vozů Volkswagen. Aféra Dieselgate se dostala také do Audi, Opelu nebo Mercedesu.