Seznam.cz měl v loňském roce rekordní tržby, především díky Skliku

Největší česká internetová firma Seznam.cz loni zvýšila tržby o devět procent na rekordních 3,41 miliardy korun. Nejvyšší v historii byl i zisk, který činil 1,25 miliardy korun. Nejvíce se na obratu podílely příjmy z reklamy ve vyhledávání díky reklamnímu systému Sklik.

Zdroj: Fotobanka ČTK Autor: Josef Horázný

Příjmy rostly o více než 20 procent také díky rozšiřování možností partnerské sítě a zapojování bannerové reklamy. Obrat Skliku představuje více jak 40 procent všech reklamních tržeb společnosti. Třetina celkových tržeb je z display reklam, kam se počítají také videa a mobilní formáty na službách Novinky.cz, Stream.cz atd.

Oborové servery Sreality.cz, Firmy.cz, Sauto.cz nebo Zboží.cz tvoří své příjmy především z inzerce. Celkově šlo o 20 procent příjmů firmy.

Souboj Seznamu s Googlem

Česko patří k těm mála zemím, kde probíhá „urputný“ souboj domácího vyhledávače, Seznamu.cz s celosvětovým lídrem Googlem. Na otázku, kdo vede na českém trhu, uvedla manažerka PR a interní komunikace Seznamu.cz Irena Zatloukalová, že taková srovnávací data nejsou k dispozici, protože Google svoje data za jednotlivé země nedává. 

„Takže lze maximálně vycházet z našich odhadů. Ty říkají, že pokud jde o klasické desktopy jsou v podílu zhruba 50:50, v mobilních telefonech je podíl díky Androidu a jeho síle ve prospěch Googlu – tedy cca 70:30,“ uvedla Zatloukalová. Zároveň podotkla, že Seznam.cz „není pouze vyhledávání … hledání rozhodně není to, nač se (při hodnocení hospodářských výsledků) dívat primárně“.

Tržby půjdou zpět do inovací a zlepšování služeb 

Výhodou Seznamu.cz podle jeho šéfa Pavla Zimy je, že peníze mohou využít na rozvoj a inovace. „Soustředíme se nejen na rozšiřování nabídky reklamních formátů, ale i na modernizaci technologií. Neustále rozšiřujeme řady programátorů a výzkumníků, abychom mohli inovovat naše služby nejen po stránce produktové, čehož si všimne každý běžný uživatel, ale i po stránce technologické,“ řekl Zima.

Společnost Seznam.cz vlastní její zakladatel Ivo Lukačovič. Ten nedávno odkoupil 30procentní podíl od fondů Tiger Holding Four a Miura International. Seznam provozuje stejnojmenný vyhledávač, mapový server Mapy.cz, zpravodajské Novinky.cz, oborové weby nebo videoportál Stream.cz.

Weby Seznamu měly letos v dubnu celkovou návštěvnost z počítačů kolem 6,6 milionu uživatelů a dalších 2,5 milionu návštěvníků z mobilů. Konkurenční Mafra měla na svých stránkách 4,8 milionu, respektive 2,2 milionu uživatelů.