Nejen řepka, ale i kuchyňský olej pomůže ekologičtější dopravě

Česká republika nejspíš nesplní slib ekologičtější dopravy. Plán redukce skleníkových plynů, který si stanovilo před pěti lety, bude muset snížit. Unie přitom chce, aby v roce 2020 tvořily obnovitelné zdroje v dopravě 10 procent. Důležitá je při výrobě pohonných hmot hlavně řepka, která se dá míchat do nafty. Měly by ji ale doplnit i tuky z kuchyně, které zatím končí jako odpad.

Video Události
video

Řepka v ČR

Základní biosložkou do pohonných hmot je v Česku řepka. Letos roste na ploše 381 tisíc hektarů, což je více než 15 procent celkové osevní plochy. Loni měla pole s řepkou rozlohu 366 tisíc hektarů.

Do nafty se přimíchává šest procent biosložek, do benzínu 4,1 procenta. Podíl by měl růst a k tomu by se měly přidávat také odpadní tuky.

Použitý kuchyňský olej teď sbírají asi čtyři stovky obcí. Jak vše funguje, popsal Michal Jirsa, ředitel společnosti Envira. „Lidé to nosí v PET lahvích nebo ve skleněných zavíracích lahvích a my to potom přeléváme do speciálních kontejnerů,“ vysvětlil a dodal, že hodně oleje je kolem Vánoc, kdy lidé smaží řízky a kapry.

Problémem budou možná i automobilky

Ministerstvo životního prostředí chystá po vzoru Evropské unie novelu, která využívání odpadních tuků v palivech podpoří. Bude tak možné více uspořit emise skleníkových plynů: „Jejich příspěvek ke zvyšování podílu obnovitelných zdrojů v dopravě bude počítán dvojnásobně,“ vysvětlila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

Podle petrolejářů bude ale hodně záležet na tom, zda sběr zajistí dostatek kvalitní suroviny a zda se vyplatí. „Rozhodující slovo musí říct automobilový průmysl. Platí evropské normy pro kvalitu motorové nafty, a tady z ní automobilový průmysl nechce upustit,“ vysvětlil Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Odpadní tuky se jako další složka v palivech teprve objeví. Už teď je ale skoro jisté, že Česko nedokáže snížit emise skleníkových plynů z dopravy tak, jak si stanovilo. K cíli Evropské unie pro rok 2020 stát totiž přidal vlastní už pro příští rok - měly se snížit o čtyři procenta. Poslanci budou rozhodovat o jeho snížení na tři a půl procenta.

Autorem změny je poslanec Ladislav Okleštěk (ANO), který také řekl, že jde o ambiciózní plán. „Je to ale reálnější, výrazně reálnější číslo než čtyři procenta a myslím si, že při maximální snaze výrobců máme šanci toto naplnit,“ popsal. 

„Máme velmi nízkou cenu ropy a zároveň byly uvaleny spotřební daně na čistá biopaliva, o to hůře se tedy nyní prodávají na trhu,“ popsala situaci na trhu mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubičková.

Pomoct má i to, že Česko bude do snižování emisí v dopravě započítávat i další alternativní paliva. CNG (stlačený zemní plyn), LPG (zkapalněný ropný plyn), elektřinu a vodík. Rozhodující přitom zůstává CNG.