Problémy s emisemi má i Nissan, Jižní Korea ho obvinila z manipulace

Automobilka Nissan prý podobně jako německý Volkswagen upravuje zařízení u naftových verzí svého modelu Qashqai. Japonskou automobilku z toho obvinila Jižní Korea s tím, že jihokorejské ministerstvo životního prostředí firmu potrestá pokutou.

Video Zprávy ve 12
video

Problémy s emisemi má i Nissan, Jižní Korea ho obvinila z manipulace

Pokuta pro firmu Nissan by měla být 330 milionů wonů (6,7 milionu korun) a nařídí stažení všech 814 naftových vozů Qashqai, které se dosud v zemi prodaly. Navíc chce Jižní Korea podat podnět k trestnímu stíhání šéfa korejské divize Nissanu. Vedení automobilky manipulace s testy emisí oxidů dusíku popírá. 

„Nissan nikdy nelegálně nemanipuloval s žádnými vozy, které vyrobil, a nepoužil u nich žádné takové zařízení,“ uvedla automobilka podle agentury Reuters.

Testy Nissanů začaly již loni

Soul nařídil testy u dvaceti modelů naftových vozů již v listopadu po rozmachu aféry Volkswagenu. Podle úřadu obsahuje i naftový Qashqai software, který zapíná systém kontroly emisí ve chvíli, když pozná, že se emise měří. 

Nissan také dodal, že nález jihokorejských úřadů se zcela liší od výsledků úřadů v Evropské unii, které dospěly k závěru, že ve vozech Nissanu se žádná zařízení pro manipulace s emisemi nenacházejí.

Problém emisí jde podle Ericha Handla, šéfredaktora Automakers, napříč celým odvětvím. „Je to záležitost technická. Skutečně se to týká celého průmyslu jako celku. Průmysl na to reaguje tak, že opravuje to, co se našlo při kontrolách a zatím vše stojí a padá s tím, že firmy odkládají finanční prostředky do rezerv na svolávací akce,“ vysvětlil. 

Naváže problém Nissana na Volkswagen?

Problém Nissanu může být dalším pokračováním aféry Dieselgate, kdy Volkswagen přiznal, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

Po celém světě se aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut. Volkswagen v loňském roce kvůli nákladům spojeným se skandálem prodělal 1,6 miliardy eur (přes 43 miliard korun), což představuje nejvyšší celoroční ztrátu v jeho historii.

Evropské úřady po aféře Volkswagenu vesměs zjistily, že limity pro emise oxidů dusíku v reálném provozu překračuje většina modelů osobních naftových vozů. Softwarové úpravy zaměřené na obcházení emisních testů se však našly pouze u vozů skupiny Volkswagen, včetně automobilů české Škody Auto.