Vystresovaní Češi si vymalovávají a Koh-i-noor nestačí vyrábět další a další pastelky

Zájem o některé produkty společnosti Koh-i-noor Hardtmuth, která v Českých Budějovicích vyrábí školní a kancelářské potřeby, se meziročně zvýšil o 600 procent. Pro firmu je to tak nejúspěšnější období od roku 1989. Důvodem je stále větší obliba omalovánek pro dospělé a s tím související poptávka po pastelkách. Společnost je nestačí ani dodávat na trh, uvedl místopředseda představenstva Koh-i-noor Hardtmuth Vlastislav Bříza.

Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE Autor: Jan Haas

Ve firmě každý den vzniká milion různých tužek. „Jedeme na hraně naší možné kapacity. Výrobu už není možné z technologických důvodů navyšovat. Museli jsme přidat jednu pracovní směnu a sháníme zaměstnance do výroby,“ řekl Bříza. Podle jeho odhadů bude zájem o pastelky stejný po celý rok a ještě se zvýší o letních prázdninách před začátkem školy, příští rok pak opět klesne.

Velký zájem o českobudějovické pastelky vedle omalovánek způsobilo i to, že se společnost Koh-i-noor dostala se svým zbožím do dvou největších amerických řetězců s uměleckými potřebami.

Made in Czech Republic funguje 

Podle Břízy se společnosti také vyplatilo, že nechala hlavní část své výroby v Česku, respektive v Českých Budějovicích. „Konkurenti přesunuli v 90. letech výrobu do Číny a na Blízký východ. Zákazník má dnes zájem o kvalitní pastelky s nálepkou Made in Czech Republic,“ uvedl Bříza.

Současně ale připomněl, že i Koh-i-noor měl v Číně své pobočky, měl tam ale minoritní výrobu. „V Asii jsme dělali jen to nejobyčejnější zboží. Nejdůležitější výrobky vyrábíme v Budějovicích,“ doplnil Bříza, podle kterého jsou České Budějovice nyní „tužkárnou Evropy“.

Výrobu firmy Koh-i-noor si ve středu při své návštěvě Budějovic prohlédl i americký velvyslanec v ČR Andrew Schapiro. „Všichni ty pastelky známe, ale nevíme, jak se vyrábí. Velmi rád vidím, že se vyrábí z amerického kvalitního dřeva,“ uvedl Schapiro a doplnil, že jeho děti mrzelo, že nemohly jet do Koh-i-nooru s ním, ale musely do školy. „S pastelkami každý den kreslí. Chtěly vidět, jak taková věc vzniká,“ uzavřel.

Koh-i-noor sice ještě nemá za sebou účetní uzávěrku za loňský rok, podle Břízy je ale jasné, že jeho zisk bude kolem 100 milionů korun a obrat okolo miliardy korun. Firma peníze podle Břízy investuje do svého rozvoje a do expanze na zahraniční trhy. „Letos se chystáme zefektivnit výrobu hotové tužky. Už používáme vodou ředitelné laky, které jsou šetrné k přírodě. Chceme koupit komplexní technologii na máčení a leštění tužek,“ uvedl Bříza.