České potraviny chtějí na čínský stůl. Musí ale myslet na jiné chutě

České firmy se na Festivalu piva a lásky v Šanghaji pustily do propagace svých výrobků. Například české pivo, které je proslavené na mnoha místech světa, totiž proniká na čínský trh jenom těžko. Platí to i pro další výrobky. Vliv mohou mít i odlišné chutě Číňanů.

Na pětidenním festivalu v centru Šanghaje se Česko představilo jako země romantických dovolených, dobrého jídla a pití. Kromě piva se na veletrhu prezentovali i producenti jídla. Naděje na vývoz dává například producentům masa ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL), který podepsal memorandum o dokončení certifikace, díky níž by padly bariéry.

„Věřím, že do konce tohoto roku otevřeme možnost vyvážet hovězí a vepřové maso z České republiky na čínský trh včetně masných výrobků,“ prohlásil ministr.

Video Události
video

Události ČT: Čínský "Festival piva a lásky" se nese v českých barvách, firmy chtějí prosadit své výrobky

Vývozu má pomoct i dohoda České exportní banky s čínskými institucemi, které jsou ochotné zafinancovat i větší projekty. „Našim cílem je podpořit výrobce nejen zemědělských komodit, ale i vývoz zemědělských technologií nebo know-how,“ přiblížil generální ředitel exportní banky Karel Bureš.

Jiný kraj, jiná chuť

Většina firem teprve zkoumá trh a hledá partnery. „Objem je zatím minoritní, v řádu jednotek kontejnerů za rok,“ uvedl generální ředitel Hamé Group Martin Štrupl s tím, že s Čínou začali zhruba před dvěma roky a že jde zejména o kojeneckou výživu. Jídlo pro děti patří mezi nejperspektivnější. Kvůli skandálu s jedovatým melaminem v Číně prudce vzrostla poptávka po sušeném mléce z dovozu.

U některých potravin se však výrobci musí přizpůsobit jiným chutím. Číňané totiž mají rádi sladší a i české pivo jim chutná hořce. „Určitá část populace si na to pomalu zvyká a je otázka, jestli v zájmu zvýšení vývozu se chuti trošku nepřizpůsobit,“ zmínil předseda představenstva společnosti Lobkowicz Brewery Group Zdeněk Radil.

Důležitá je i volba názvů v čínštině, aby výrobky zdomácněly. Roli hraje rovněž cena. České pivo totiž může být pořád luxus, který si dovolí jen bohatí.