Papír v konkurenci mobilů ztrácí. Za dopis a pohled si lidé nově připlatí

Dopis nebo pohled – v éře chytrých telefonů, emailů a multimediálních zpráv čím dál větší vzácnost. S tím, jak klesá počet zásilek, stoupají i náklady na jejich doručení. Česká pošta tak od neděle zdražuje. Pohled není bude stát 16, doporučený dopis pak 38 korun.

Video Události
video

Za dopis či pohled si lidé připlatí

Z centrální pošty v Karlových Varech odchází denně několik desítek dopisů. Jenže nezřídka ze schránky pošťačka vybere sotva pár kousků. Česká pošta tak odhaduje, že každý rok jí klesá výnos z prodeje známek až o deset procent. Čím míň lidí dopisy posílá, tím tato služba stojí poštu víc peněz. Poslat dopis proto bude dražší.

„Vycházeli jsme z konzultací s českým telekomunikačním úřadem, který jasně říká, že ceny české pošty musejí být nákladově orientované,“ konstatuje mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Poště tedy zbyly dvě možnosti – buď snížit náklady, nebo zdražit. Rozhodla se, že přistoupí ke změnám v ceníku.

Pokud má někdo doma stále 13korunové známky, tak se ale podle Vitíka nemusí bát, že by byly neplatné. „Pouze se bude muset doplatit ta rozdílová částka do 16 korun,“ říká Vitík. A pokud někdo používá známku s písmeny, nic dodávat nemusí.

Podle průzkumu české pošty každý Čech průměrně za dopisové služby utratí ročně deset až sto korun. A pošta neočekává, že by zdražení mělo její zákazníky od klasické korespondence odradit.