Prazdroj by mohl zamířit do jiných rukou než k AB InBev

Pivovarnické impérium Anheuser-Busch InBev by mohlo získat konkurenční pivovar SABMiller bez Plzeňského Prazdroje. Pro mamutí fúzi totiž potřebuje získat souhlas Evropské komise, a aby Unii vyšlo vstříc, zvažuje odprodej aktiv ve střední a východní Evropě, včetně západočeského pivovaru.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Petr Eret

Na obří pivovarnické transakci, ve které AB InBev převezme za 100 miliard dolarů svého menšího, londýnského konkurenta SABMiller, se obě společnosti dohodly v loňském roce. Kolos by měl vařit téměř třetinu světové produkce piva a dokončení transakce, která patří k největším v historii, očekávají obě společnosti v druhé polovině letošního roku. Jednou z jejích podmínek je i souhlas Evropské komise.

Brusel by měl rozhodnutí vynést do 24. května. Aby výsledné impérium zcela neokupovalo pivní trh, dohodl se už AB Inev na prodeji několika značek pivovaru SABMiller; Peroni a Grolsch tak přešly pod japonskou Asahi Group Holding. Nově je ve hře i ta varianta, že se Anheuser zbaví všech aktiv ve střední a východní Evropě.

Tento krok by se měl dotknout slovenského Šariše, maďarského Dreheru, pivovarů v Polsku a Rumunsku a především české výroby – Velkopopovického Kozla, Radegastu, Gambrinusu a Plzeňského Prazdroje.

Oproti původním předpokladům, o kterých média hojně informovala loni na podzim, se tak české tekuté zlato součástí gigantického pivovarnického portfolia nemá stát. AB InBev předpokládá, že mezi potenciálními kupci by mohl být o středoevropská aktiva značný zájem.

 

Setkání dvou kolosů

Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů amerického konkurenta Anheuser-Busch. Ve svém portfoliu má asi 200 značek z celého světa a patří jí také budějovický pivovar Samson. 

SABMiller, který se z jihoafrického výrobce piva stal světovou pivovarskou dvojkou, expandoval od 90. let prostřednictvím řady akvizic. Začal tehdy převzetím Plzeňského Prazdroje a dalších pivovarů ve střední a východní Evropě. Do jeho portfolia spadají značky Gambrinus, Radegast, Velkopopovický Kozel či slovenský Šariš.