Dva šéfové Mitsubishi kvůli skandálu odstoupí z funkcí, píší japonská média

Dva vedoucí představitelé japonské automobilky Mitsubishi Motors hodlají odstoupit z funkcí kvůli skandálu kolem manipulací s údaji o spotřebě pohonných hmot. Informovala o tom podle agentury Reuters japonská média. Americké úřady nyní požadují, aby Mitsubishi provedla nové testy spotřeby u automobilů, které prodává ve Spojených státech. Mitsubishi zároveň ohlásila mírný nárůst celoročního provozního zisku, kvůli nejistotě však nezveřejnila výhled pro další období.

Předseda správní rady a generální ředitel automobilky Osamu Masuko (na snímku) již podle deníku Jomiuri o svém záměru rezignovat informoval některé obchodní partnery. List Mainiči uvedl, že odstoupit z funkce se rozhodl rovněž prezident a provozní ředitel podniku Tecuró Aikawa.

Automobilka minulý týden přiznala, že její zaměstnanci manipulovali u některých modelů s testy spotřeby paliva. V úterý pak oznámila, že metody testování spotřeby odporující japonským předpisům používala již od roku 1991. Dodala, že k vyšetření celé záležitosti se rozhodla vytvořit zvláštní komisi, která by měla během tří měsíců předložit zprávu. Podle médií se očekává, že Masuko a Aikawa rezignují po zveřejnění této zprávy.

O skandál se již minulý týden začaly zajímat úřady ve Spojených státech. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v noci na středu oznámila, že nařídila automobilce Mitsubishi, aby poskytla dodatečné informace o vozech prodávaných v USA a provedla u nich nové testy. Mitsubishi loni v USA prodala zhruba 95 tisíc vozů, její podíl na tamním trhu tak činil 0,5 procenta, píše agentura Reuters.

Automobilka Mitsubishi oznámila, že její provozní zisk v uplynulém finančním roce stoupl zhruba o dvě procenta na 138 miliard jenů (téměř 30 miliard korun). Zisk tak překonal očekávání analytiků, kteří jej odhadovali na necelých 130 miliard jenů. Tržby se ve finančním roce končícím 31. března zvýšily o čtyři procenta na 2,27 bilionu jenů. Firma kvůli nejistotě nezveřejnila výhled pro nový finanční rok, který je obvykle součástí jejích celoročních výsledků.

Aikawa nicméně uvedl, že domácí zakázky automobilky se po odhalení skandálu
snížily o polovinu. Firma rovněž upozornila, že by se v případě potřeby mohla obrátit s žádostí o podporu na své finanční partnery, například na ostatní podniky z mateřského koncernu Mitsubishi Group. Dodala ale, že takovýto krok zatím vzhledem k její dobré finanční situaci není nutný.

Obavy, že Mitsubishi bude čelit vysokým nákladům na odškodnění, rostou 

Rostou obavy, že Mitsubishi bude čelit vysokým nákladům na odškodnění a pokuty. Japonský ministr dopravy Keiiči Išii automobilku již minulý týden vyzval, aby zvážila možnost zpětného odkupu problémových vozů. Cena akcií společnosti Mitsubishi se ve středu na tokijské burze snížila o další tři procenta. Od vypuknutí skandálu již tržní hodnota automobilky klesla o více než polovinu.

Skandál Mitsubishi přišel v době, kdy je automobilový průmysl pod drobnohledem úřadů kvůli emisní aféře německé automobilky Volkswagen. Ta loni přiznala, že do vozů s naftovými motory instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se tato aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.