Čtvrt století. Tak dlouho manipulovala Mitsubishi s testy spotřeby automobilů

Japonská automobilka Mitsubishi Motors manipulovala s testy spotřeby pohonných hmot pětadvacet let. Firma to přiznala v úterý. Dodala, že zatím přesně neví, kolika modelů se tento skandál týká. K vyšetření celé záležitosti se rozhodla vytvořit zvláštní komisi.

K vozům, u nichž se manipulovalo s testy, patří i Mitsubishi eK Wagon.
Zdroj: Reuters

Automobilka už minulý týden zveřejila informaci, že její zaměstnanci u některých modelů manipulovali s testy spotřeby paliva. Nyní uvedla, že nepřípustné metody testování používala od roku 1991, čili celé čtvrtstoletí.

Prezident podniku Tecuró Aikawa prohlásil, že neví, proč se zaměstnanci rozhodli s testy manipulovat. Zvláštní komise složená z externích odborníků by měla o výsledcích svého vyšetřování informovat během tří měsíců.

Kolika modelů se podvod týká?

Manipulace se podle prvního prohlášení automobilky měly týkat čtyř modelů, tedy zhruba 625 tisíc vozů prodávaných v Japonsku. Později firma připustila, že skandál zřejmě zahrnuje také další modely. Původní zpráva hovořila o manipulacích u automobilů Mitsubishi eK Wagon a eK Space a vozů Dayz a Dayz Roox, které Mitsubishi vyrábí pro automobilku Nissan
Motor. Výrobu a prodej těchto čtyř modelů firma už pozastavila.

Japonský ministr dopravy Keiiči Išii manipulace s testy spotřeby označil za „extrémně závažný“ problém a jeho resort vytvořil zvláštní skupinu, která má za úkol prověřit údaje o spotřebě poskytované ostatními automobilkami.

Kolaps akcií automobilky

Ministr také už minulý týden varoval, že skandál Mitsubishi by mohl vést ke ztrátě důvěry v japonský automobilový průmysl. Automobilka by podle něj měla zvážit možnost zpětného odkupu problémových vozů. O skandál se minulý týden začaly zajímat také úřady ve Spojených státech. Rostou obavy, že Mitsubishi bude kvůli skandálu čelit vysokým nákladům na odškodnění a pokuty.

Cena akcií společnosti Mitsubishi se v úterý na tokijské burze snížila o dalších deset procent. Od vypuknutí skandálu tak tržní hodnota automobilky klesla již o polovinu, tedy o zhruba 3,9 miliardy dolarů (93 miliard Kč).

Skandál Mitsubishi přišel v době, kdy je automobilový průmysl pod drobnohledem úřadů kvůli emisní aféře německé automobilky Volkswagen. Ta loni přiznala, že do vozů s naftovými motory instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se tato aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.