HN: Avii koupila zbrojařská Czechoslovak Group, vyrábět začne do týdne

Automobilku Avia koupila od indické firmy Ashok Leyland zbrojařská skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada. Ročně chce vyrobit 200 až 300 nákladních vozů, první z nich už příští týden. Informují o tom Hospodářské noviny (HN). Cenu ani jedna ze stran nezveřejnila. Firma bude zatím nová auta vyrábět v areálu v pražských Letňanech. Podle analytiků má značka šanci na trhu uspět spíše v okrajových segmentech, na které se velcí výrobci nezaměřují. Někteří míní, že skutečným důvodem nákupu jsou zajímavé pozemky.

Video Avia má nově českého majitele
video

Avia bude mít české majitele

Hospodářské noviny napsaly, že by se cena transakce mohla pohybovat v nižších stovkách milionů korun, největší hodnotou Avie je značka a letňanský areál. V něm se nyní dělají už jen náhradní díly. „Musíme nejdřív převzít dokumentaci a sklady. A pak přijde to nejtěžší – zajistit nové objednávky,“ řekl HN Strnadův spolupracovník Petr Rusek. Firma prý zatím neví, zda v Letňanech zůstane dlouhodobě.

Strnad již v minulosti převzal například kopřivnickou Tatru, která vyrábí těžké a středně těžké nákladní vozy. Není vyloučeno, že budou obě automobilky spolupracovat. „Průmyslově jsme se na propojení Avie s Tatrou ještě nedívali, nicméně na některé typy tater by například pasovala kabina, kterou má Avia velmi kvalitní,“ uvedl Rusek.

„Rozvoj tuzemského autoprůmyslu vnímáme v celkovém kontextu Česka, a proto takové zprávy o aktivitách, které směřují k jeho dalšímu rozvoji, vítáme. Úkolem Sdružení automobilového průmyslu je napomáhat rozvoji celého sektoru.“ 

Zdeněk Petzl

ředitel Sdružení automobilového průmyslu

Podle partnera KPMG Jana Linharta by se Avia spíše než na investičně velmi náročnou velkosériovou výrobu mohla zaměřit na okrajové segmenty trhu, například na speciální vozidla nebo nástavby, které velké automobilky nenabízejí. „Ty jsou pak vyráběny v malých sériích nebo dokonce po jednotlivých kusech, avšak s výrazně vyšší marží. Toto je strategie, kterou zvolila i Tatra a zdá se být úspěšná. Třetí možný směr je kooperace s jinou automobilkou na určitém specifickém segmentu nebo při výrobě částí vozidel, případně využití synergií v rámci skupiny nového vlastníka,“ dodal.

Tatra by Avii mohla pomoci

Tatra by podle analytika BHS Petra Hlinomaze mohla Avii pomoci s uplatněním se na východních trzích, případně s aplikacemi pro armádu. „Diverzifikace budoucí produkce Tatry může být užitečnou alternativou, navíc značka Avia má stále svou bonitu,“ podotkl.

Tatra je v současnosti jediným výrobcem nákladních aut v Česku. Loni zvýšila výrobu o čtyři procenta na 850 aut. Avia ukončila produkci v roce 2013.

Budova automobilky Avia Ashok Leyland Motors v Praze na snímku z 5. dubna 2011
Zdroj: ČTK/
Autor: Roman Vondrouš

Indové Avii získali v roce 2006 od investiční skupiny Odien, která ji o dva roky dříve koupila od korejské Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat. Produkce v Česku byla ukončena v roce 2013 a poté Ashok Leyland odstěhoval zařízení pro výrobu nákladních aut do Indie a propustil 173 z 226 lidí v letňanském závodu.

Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes deset tisíc aut ročně, v roce 2012 vyrobila přes tisíc aut, o rok později už jen čtyři vozy a poté pouze doprodávala zásoby. Tržby se v roce 2013 propadly z 600 milionů do záporných hodnot způsobených dobropisy za vrácené vozy. Ty firma prodala o rok později.

Czechoslovak Group je přejmenovaná skupina Excalibur Group. Firmy ze skupiny se v minulosti dostaly do povědomí veřejnosti třeba kvůli obžalobě za údajné skladování zakázaných výbušnin v muničním skladu ve Vrběticích. Uchází se také o významné české armádní zakázky a vyváží zbraně třeba do Iráku. Loni podle odhadů holding zvýšil tržby ze 7,6 miliardy na 12,3 miliardy korun.

Handl: Nevěřím, že v Letňanech začnou vyrábět auta

Plán, se kterým přišel nový majitel letňanské Avie, je podle šéfredaktora Automakers Ericha Handla nereálný. Tři sta aut ročně je nepravděpodobné číslo, říká. „Pokud se rozhodne pokračovat ve výrobě nákladních automobilů, tak jeden z možných plánů je pokračovat i v autodílech. Na to ale potřebujete tisíce dělníku a servisní síť a to všechno už Avia nemá,“ uvedl.

„Je to dobrá zpráva v tom smyslu, že to určitě bude lepší stav než v současnosti. Hlavní otázka je, co ten nový majitel skutečně zamýšlí, protože Avii koupil možná i kvůli kvalitním pozemkům v Letňanech.“

Erich Handl

šéfredaktor, Automakers

Dodal, že když má mladoboleslavská Škoda problém sehnat sto dělníků, tak nevěří, že by se v Praze najednou našlo dva tisíce dělníků pro výrobu nákladních automobilů. Podle něj může ambiciózní plán na tom ztroskotat.