Automobilka Mitsubishi podváděla při testech na spotřebu paliva u více než 600 tisíc vozů

Japonská automobilka Mitsubishi Motors našla důkazy, že její zaměstnanci podváděli u některých modelů při testech, které mají zjistit spotřebu paliva. Manipulace se týká asi 625 tisíc vozů, jsou mezi nimi hlavně modely, které pro Mitsubishi dodával konkurenční Nissan Motor. Ten na nesrovnalosti přišel, napsala agentura AP.

Problém byl odhalen, když Nissan upozornil na nesrovnalosti v údajích. Mitsubishi proto provedla interní kontrolu a zjistila, že údaje o tlaku v pneumatikách byly zfalšovány, aby spotřeba vypadala lépe, než ve skutečnosti je. Automobilka nyní zjišťuje, zda byly údaje upravené také u automobilů prodávaných v zahraničí.

Šéf automobilky Tecuro Aikawa se na tiskové konferenci omluvil všem zákazníkům. Oznámil rovněž, že firma zatím pozastavila výrobu a prodej modelů, kterých se manipulace dotýká. Jsou to modely eK a eK Space a Dayz Roox, tedy takzvané minivozy, které mají obsah motoru do 660 kubických centimetrů a které jsou oblíbené hlavně díky nízké spotřebě. Problém se vztahuje na vozy vyrobené od března 2013.

„Budeme zjišťovat, proč se tak stalo a zabráníme opakování,“ prohlásil Aikawa. „Budeme informovat naše zákazníky. Cítím se strašně, že dostali špatná čísla,“ dodal. Zatím není jasné, jak hodně byly údaje o spotřebě upraveny. 

Předchozí skandál automobilky

Mitsubishi se již několik let snaží získat zpět důvěru zákazníků, o kterou přišla po skandálu s defekty na počátku tohoto století. Ten vypukl poté, co se ukázalo, že automobilka od 70. let zatajovala problémy svých vozů jako selhávání brzd, spojky či vadných palivových nádrží.

„Akcie automobilky se okamžitě propadly o 15 procent, nejvíc od roku 2004, kdy Mitsubishi čelilo jinému skandálu s vadnými součástkami a falšováním údajů o bezpečnostních testech.“

Markéta Šichtařová

ředitelka Next Finance

Zpráva od Mitsubishi přichází v době, kdy automobilový průmysl čelí zvýšeným kontrolám kvůli skandálu Volkswagenu s podváděním při emisních testech. Volkswagen loni přiznal, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se skandál týká zhruba 11 milionů naftových aut.

„Zelení prominou, faktem ale je, že jakkoliv byl skandál s emisemi démonizován, na prodejích se nijak neprojevil, čímž spotřebitelé celkem srozumitelně ukázali, co si o zelených politikách myslí,“ podotkla ředitelka Next Finance Markéta Šichtařová. Případ Mitsubishi je podle ní pro majitele aut závažnější. „Automobilka Mitsubishi Motors je čerstvým hříšníkem s máslem na hlavě. Míněno – prozatím posledním, komu se na podvody přišlo. Což neznamená, že jiné automobilky jsou čisté. Jen to znamená, že se jim možná na podvody dosud nepřišlo,“ upozorňuje.