Slabší pokrytí i silná okna. Za špatný signál ve vlacích může operátor i dráhy

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) se rozhodl, že vyřeší spor mezi operátory a dopravci o tom, kdo z nich může za to, že je v českých vlacích slabý a někdy dokonce vůbec žádný signál. Společně s kamerou České televize se tak vydal na historicky první měření pokrytí železnice. Signál mobilní i internetové sítě měřil na trase z Prahy do Děčína.

Video Události
video

Události: ČTÚ kontroloval, jak je to se signálem ve vlacích

Pokud chce cestující volat nebo brouzdat po internetu, musí to ve většině případů stihnout ještě na nádraží. Na tratích totiž bývá signál velmi špatný. Dopravci a operátoři se léta přou, kdo za to může.

Operátoři mají jasno – chyba je v samotné konstrukci vlaků a zejména pak v oknech, která signál příliš tlumí. Dopravci na druhou stranu tvrdí, že železnice jsou jednoduše špatně pokryté. ČTÚ se rozhodl tento spor jednou provždy rozsoudit a vydal se vůbec poprvé měřit signál přímo do terénu.

„Na úseku Praha-Děčín by se člověk určitě dovolal se svým telefonem venku i uvnitř. U sítí třetí a čtvrté generace, které uživatel spíš využívá na data, už je spíš odkázán na připojení k síti wifi.“

Karel Holek

odborný rada Českého telekomunikačního úřadu

V úseku mezi Prahou a Děčínem pak odborníci z úřadu zjistili, že pravdu mají jak operátoři, tak i samotné dráhy. Signál totiž opravdu není tak silný, jak by bylo potřeba, a zároveň ho tlumí i stěny vlaku. „My jsme v rámci měření prostupnosti jednotlivých vagonů mobilním signálem zjistili, že mezi nimi jsou propastné rozdíly,“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina s tím, že některé vagony tlumí signál stokrát, jiné ale klidně i desettisíckrát.

Na rychlou síť mají ještě pět let čas

Operátoři jsou povinni pokrýt železnice rychlými sítěmi do roku 2021. Do té doby je to na nich. „Některé vlakové koridory jsou v současné chvíli v souvislosti s pokrýváním měst a obcí již pokryty, a pokrytí vlakových koridorů chceme nadále zlepšovat,“ uvedla mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

A v podobném duchu mluví i ostatní operátoři. „Na dokrývání nejrychlejším mobilním internetem LTE intenzivně pracujeme,“ říká za T-Mobile jeho mluvčí Lukáš Hrabal. „Pro efektivní pokrytí uvnitř vagonu je jediným řešením zabudovat zesilovače přímo do vagonu. Toto řešení je třeba vybudovat ve spolupráci s provozovateli drážní dopravy. Jednání probíhají,“ dodává Markéta Kuklová ze společnosti Vodafone.

Na železnici bude úřad měřit ještě tři dny a výsledná data pak zveřejní graficky v mapě. Podobně už to loni udělal, když měřil rychlé sítě na tuzemských dálnicích.