Šéf Škodovky: Amerika je trh, kterému se nemůžeme vyhnout

Škoda Auto zvažuje vstup do Spojených států a Latinské Ameriky. České televizi to řekl šéf automobilky Bernhard Maier. Firma tam chce uspět i s novým modelem SUV, který poodhalila v týdnu na oslavě pětadvaceti let spojení s koncernem Volkswagen.

Video Události: Škoda Auto na americkém trhu?
video

Události: Škoda Auto na americkém trhu?

Blízká budoucnost největšího českého výrobce aut má spočívat ve velkém SUV. Nový typ má Škodě přivést další zákazníky. Ty ale bude automobilka zřejmě poprvé hledat i na druhé straně Atlantiku. Kromě Spojených států a Kanady myslí šéf Škody Auto Bernhard Maier i na Střední a Jižní Ameriku. „V rámci desetileté strategie se těmto trhům nelze vyhnout,“ soudí. 

Vloni Škoda prodala rekordní milion a šedesát tisíc vozů. Působí na 102 trzích a chce, aby jich bylo 120. Když ale před 25 lety vláda upřednostnila před francouzským Renaultem německý Volkswagen, sklidila za privatizaci i kritiku. „Pithart prodal Germánům za hubičku naše rodinné stříbro,“ vzpomíná bývalý premiér Petr Pithart, co se tehdy říkalo.

„My jsme nemohli jinak, francouzská nabídka byla o poznání horší,“ je stále přesvědčen, že se jednalo o správné rozhodnutí. Za podnik, který v té době vyráběl jediný typ vozu, koncern zaplatil 13 miliard československých korun. A dalších 250 miliard do něho investoval.

„Myslím, že to byla úspěšná privatizace. Ukázalo se, že přímý prodej firmy strategickému partnerovi dával do budoucnosti záruku úspěšnosti,“ soudí současný premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Zaměstnanci, kterých má Škoda skoro 27 tisíc, by ale z úspěchu firmy chtěli mít víc. Odbory odmítly nabídku růstu platů o šest procent během dvou let. Chtějí osm procent za rok. A jsou připraveny i stávkovat.