Škoda Auto blíž stávce. Spor je o růst mezd a nové modely pracovní doby

Odboráři Škody Auto podle svého předsedy Jaroslava Povšíka odmítli poslední nabídku vedení automobilky na zvýšení platů. Udělali tak další krok ke stávce. Firma nabízí šestiprocentní růst mezd během dvou let. Odbory ale chtějí podle svého vstupního návrhu osm procent za 12 měsíců. Firma měla loni rekordně dobrý rok a rekordně úspěšné bylo i letošní první čtvrtletí. Úvahy o stávce či stávkové pohotovosti jsou ve Škodě pravidelnou součástí mzdových vyjednávání.

Odboráři navrhli zprostředkovatele v jednání o mzdách, v pátek s ním budou mít první konzultace. Institutu zprostředkovatele musejí odboráři ze zákona využít, aby nakonec mohli ke stávce legálně přistoupit.

Za hlavní překážku v domluvě s vedením firmy označil Povšík nedostatečný růst mezd a zavádění „agresivních modelů pracovní doby,“ což je podle něho nyní ještě silnější problém než samotné mzdy. 

Video Studio ČT24
video

Odborář Povšík: Agresivní modely pracovní doby

Humanizovat agresivní modely pracovní doby

Jako příklad uvedl Povšík sedmnáctisměnný model pro lakovnu či osmnáctisměnný pro závod v Kvasinách. Odbory uznávají nutnost jejich zavedení, ale chtějí je „humanizovat,“ tedy mezi jiným zavést zkrácenou pracovní dobu, dny volna, různé příplatky, bonusy a prémie.

Pokud odbory tyto nové pracovní modely „nepodepíšou,“ nemohou být zavedeny. Toho se vedení podle Povšíka bojí více než možnosti stávky. K té by mohlo dojít nejdříve v polovině června. Probíhala by v podobě 5 plus, tedy pět pracovních dnů a další dny až do shody, uvedl. 

Cílem pak je podle odboráře dosáhnout dohody o růstu mezd, který přesáhne 11 procent během dvou let.

 

Co se zatím podařilo dojednat

Prozatím se podařilo dohodnout výši bonusu, který se odvíjí od hospodářských výsledků podniku a pro letošní rok bude činit rekordních 28 520 korun a promítne se již do květnové výplaty zaměstnanců.

Zároveň odbory prosadily zvýšení příspěvku na důchodové připojištění o 100 korun. Při posledním kolektivním vyjednávání stouply tarifní mzdy ve Škodě Auto o 3,5 procenta, průměrná hrubá mzda v dělnických pozicích nyní činí téměř 36 tisíc korun.

Jaké jsou návrhy vedení firmy 

„Chceme oceňovat práci zaměstnanců a zároveň najít vyváženost pro stabilitu podniku. V rámci jednání byla snaha vybalancovat to na hranu možného pro optimální výsledek jak z pohledu zaměstnanců, tak i firmy,“ řekl již dříve člen představenstva Bohdan Wojnar. Podle něj je nabídka podniku dostatečná.

Zatím poslední návrh firmy představoval růst mezd ve dvou letech. Od dubna 2016 měl vzrůst tarif o 3,5 procenta a k tomu by firma vyplatila jednorázovou platbu tři tisíce korun. Dále by se zvýšil zaručený bonus na 1,3 dekretové mzdy a na konci roku by zaměstnanci dostali jednorázovou prémii dva tisíce až pět tisíc korun za výkon firmy. Od ledna 2017 pak měl tarif vzrůst o dalších 2,5 procenta, v dubnu 2017 měla být vyplacena další jednorázová platba tři tisíce korun.