Od Favorita mezi světovou špičku. Škodovka slaví 25 let v německých rukou

Když se před 25 lety řeklo „Škoda Auto“ lidem na západě se vybavila ne příliš spolehlivá auta z východního bloku. Tehdy ale do mladoboleslavské automobilky vstoupil německý koncern Volkswagen a od té doby dosáhla česká značka úspěchu, který by jí po revoluci předvídal málokdo.

Výroba Škody Favorit v roce 1989
Zdroj: ČTK Autor: Libor Hajský

Státní automobilka Škoda byla začátkem devadesátých let ztrátová. Její výroba se nepřehoupla přes 200 tisíc aut ročně s tím, že z linek tehdy sjížděl jediný typ auta – Favorit. A na výrobě se podílelo zhruba 21 tisíc lidí. „Tohle my děláme se čtyřmi tisíci lidí,“ řekl tehdy k produktivitě českého podniku manažer jedné americké automobilové značky.

Dnes vyrábí Škoda více než milion aut ročně. A časy, kdy se snažila etablovat jako levná značka pro méně náročné zákazníky, jsou dávno pryč, píše německá agentura DPA. Nyní je Škoda podle německého odborníka na automobilový průmysl Ferdinanda Dudenhöffera srovnatelná nejen se značkami jako je Ford nebo Opel, ale dokonce i s vlajkovou značkou mateřského koncernu VW.

„Dalo by se říct, že dcera Škoda pohlcuje svou matku… Skutečný Volkswagen, tedy čistá kvalita a dobrý poměr cena – výkon, to je Škoda.“

Ferdinand Dudenhöffer

odborník na automobilový průmysl

Západ viděl v Československu po pádu komunismu bránu ke slibnému automobilovému trhu ve střední a východní Evropě. A samotná mladoboleslavská Škodovka málem skončila ve francouzských rukách. O automobilku totiž projevil zájem i francouzský Renault, který chtěl využít její levné pracovní síly k výrobě malých automobilů.

Tehdejší český premiér Petr Pithart v jednom z rozhovorů s DPA řekl, že výběr Volkswagenu byl vzhledem k antipatiím vůči Německu riskantním krokem, který označil za „politickou sebevraždu“.

Smlouvu o přijetí automobilky, tehdy nesoucí název Škoda, automobilová akciová společnost, do koncernu Volkswagen podepsali český ministr průmyslu Jan Vrba a předseda představenstva koncernu Volkswagen Carl Hahn 28. března 1991. Dokument vstoupil v platnost 16. dubna 1991. Koncern Volkswagen následně svůj podíl postupně zvyšoval, až se stal 30. května 2000 stoprocentním vlastníkem akciové společnosti Škoda Auto. 

Motor českého exportu

Při příležitosti pětadvacetiletého výročí se v Mladé Boleslavi sešel předseda představenstva koncernu Volkswagen Matthias Müller a český premiér Bohuslav Sobotka. Oba se shodli na tom, že Škoda Auto je motorem českého exportu a jedním z nejvýznamnějších investorů a zaměstnavatelů v České republice.

Matthias Müller

Matthias Müller

předseda představenstva koncernu Volkswagen

„Partnerství značky Škoda a koncernu Volkswagen je příkladem úspěšné evropské spolupráce. Před 25 lety byla Škoda automobilkou s velkou tradicí a velkým potenciálem. Dnes je Škoda Auto motorem českého exportu a jedna z nejdynamičtěji se vyvíjejících značek na světě.“

Matthias Müller

předseda představenstva koncernu Volkswagen

Sobotka připomněl, že vláda nedávno podpořila rozvoj průmyslové zóny Solnice-Kvasiny v Královéhradeckém kraji, kde Škoda Auto investuje přes 7,2 miliardy korun a vytvoří přes 2000 pracovních míst. „Také tato poslední investice potvrzuje, že společnost Škoda Auto je jedním z nejvýznamnějších investorů a zaměstnavatelů v České republice,“ řekl na setkání premiér.

Škoda nemá na rozdíl od VW vypálený cejch

Škoda Auto se skutečně stala globální značkou a jejím největším trhem už není Česko ale Čína. Když letos v březnu čínský prezident Si Ťin-pching navštívil Prahu, bylo podepsáno mimo jiné memorandum o společných investicích automobilky Škoda Auto s čínským partnerem SAIC Motor.

Zaměření na rozvíjející se trhy, jako je Čína, Indie a Rusko, je podle Dudenhöffera naprosto správným krokem. „Tato značka má potenciál a byla by velká škoda jej nevyužít,“ řekl Dudenhöffer. Doporučil dokonce, aby Volkswagen po skandálu s falšováním testů emisí zvážil možnost uvedení automobilů Škoda na americký trh. „Škoda nemá v USA na rozdíl od značky VW vypálený cejch,“ upozornil.