Vláda odmítla návrh, aby soudy řešily spory o účty za mobil

Události: Český telekomunikační úřad, nebo soudy? (zdroj: ČT24)

Každý rok se stává, že desítky tisíc lidí telefonují, ale účet za mobil neplatí. Případy potom řeší Český telekomunikační úřad, jen loni posuzoval skoro čtvrt milionů sporů. Agendu chtěl předat soudům, vláda ale tento návrh zamítla.

Upomínky. Pokuty. Nakonec žaloba k telekomunikačnímu úřadu. Postup, který mobilní operátoři opakují denně. A pak mnoho měsíců čekají na rozhodnutí, které by mohli vymáhat.

Ve většině případů přitom zákazník nerozporuje, že dluží, říká mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina. A dodává: „Jenom z nějakých důvodů tu pohledávku nechce nebo nemůže zaplatit.“

Dává to prostor k tomu, že do doby, než získáme rozhodnutí, tak dlužník udělal další dluhy. Případně už jsou na něm jiné exekuce, což nám mnohdy znemožní se vůbec k těm penězům dostat.
David Pichrt
ředitel virtuálního operátora Telestica

Přestože jde zpravidla o jednoduchá rozhodnutí, úřad brzdí enormní množství případů z minulých let, kdy neměl dost personálu. Telekomunikace jsou navíc jediná oblast, kde o nezaplacení rozhoduje místo soudů úřad. Proto se snaží už mnoho let této agendy zbavit. 

Počet sporů
Zdroj: ČT24

Soudy se naopak navržené změně bránily, protože by podle nich vedla k přetížení justice. Ta se už teď potýká se statisíci nedodělků z minulých let. Také ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) byl proti. Varoval, že pokud to budou řešit soudy, celý proces se prodraží. Ministerstvo také spočítalo náklady, které by to přineslo: roční náklady 260 milionů. Soudy by navíc potřebovaly 92 nových soudců a 128 úředníků.

Spory o placení účtů za mobil
Zdroj: ČT24

Takové náklady vláda odmítla a agenda tak zůstává telekomunikačnímu úřadu. Ten zároveň řeší i reklamace ze strany zákazníků. 

Odborníci v této souvislosti poukazují  na to, že uživatel má poměrně malou možnost kontrolovat, kolik minut provolal nebo kolik dat přenesl. Také aplikace měřící provolané minuty jsou jen informativní. Rovněž  u podrobných výpisů se těžko dokazuje, že člověk účtovanou službu nevyužil. Operátoři vycházejí z automaticky generovaných dat ze své sítě, ve kterých se občas můžou objevit chyby.

Odborník na telekomunikace ze společnosti Tarsago ČR Jan Lodl však soudí, že operátoři jsou obvykle svolní k nějaké dohodě. Tu ovšem nenabízejí v případě, kdy si uživatelé velký účet způsobí nevědomky. Typicky jde o špatné nastavení telefonu, kvůli kterému dojde k automatickému stažení programů a velké platbě za mobilní internet.

V takových případech se ovšem zákazníka nezastane ani telekomunikační úřad.