Správce ropovodů se s Českou rafinérskou dohodl na miliardě za přepravu

Státní správce ropovodů firma Mero a Česká rafinérská z petrochemického holdingu Unipetrol se dohodly na přepravních tarifech. Roční hodnota kontraktů převyšuje jednu miliardu korun. Dodatek ke smlouvě o poskytování služeb úschovy a přepravy ropy je platný od prvního dubna.

„Podepsaný dodatek smlouvy je součástí širší dohody, která vymezuje podmínky spolupráce obou společností při dodávkách ropy do České republiky a posiluje tak surovinovou bezpečnost tuzemské ekonomiky,“ uvedl generální ředitel Unipetrolu Marek Świtajewski. Podle něj je smlouva úspěšným vyústěním jednání, která trvala od roku 2010.

Podle generálního ředitele společnosti Mero Stanislava Bruna je dohoda o výši tarifů důležitou tečkou za dlouhými jednáními spojenými s nastavením standardního smluvního vztahu mezi oběma společnostmi.

  • Společnost Mero předloni meziročně zvýšila čistý zisk o více než 55 procent na 465 milionů korun. Tržby pak vzrostly o 14,4 procenta na 2,05 miliardy korun. Mero v roce 2014 zvýšilo i objem přepravené ropy, a to o 12,4 procenta na 7,48 milionu tun.
  • Petrochemický holding Unipetrol se v loňském roce přehoupl do rekordního čistého zisku 7,036 miliardy Kč z předloňské ztráty 556 milionů korun. Ztrátu společnost vykazovala každoročně od roku 2011. Tržby za loňský rok klesly o 12 procent na 108,9 miliardy korun.

Jediný zpracovatel a jediný přepravce ropy

Česká rafinérská je jediným zpracovatelem ropy a výrobcem ropných produktů v Česku. Provozuje rafinérie ropy v Litvínově a Kralupech nad Vltavou. Roční kapacita obou českých rafinérii je dohromady zhruba devět milionů tun ropy. Mero je zase jediným přepravcem ropy do České republiky potrubními systémy, tedy ropovody.

Obě firmy se dostaly loni do sporu. Šéf Mero Bruna v březnu minulého roku prohlásil, že polský PKN Orlen, který je vlastníkem Unipetrolu, by mohl zpracování ropy v Česku zastavit. PKN reagoval, že neplánuje ukončení výroby a uzavření rafinérií v Česku.

V lednu letošního roku se jim však podařilo dohodnout se na podmínkách přepravy a úschovy ropy. Tato smlouva je platná už od začátku roku a byla uzavřena na dobu neurčitou.

  • Nakoupená ropa proudí do Česka jednak ropovodem Družba z Ruské federace, jednak z italského Terstu ropovodem TAL do německého Vohburgu a odtud ropovodem IKL do centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi u Kralup nad Vltavou.
  • Prostřednictvím ropovodu Družba je dopravována ropa do rafinérie v Litvínově, ropovodem IKL je zásobována rafinérie v Kralupech nad Vltavou. Česká rafinérská přebírá ropu na hranici areálu a po uskladnění ji čerpá k vlastnímu zpracování.
Vydáno pod