Po investorech a ministerstvu žaluje Volkswagen i jeho vlastní prodejce

Německý automobilový koncern Volkswagen čelí kvůli emisnímu skandálu první žalobě ze strany vlastní distribuční sítě ve Spojených státech. Firmu podle médií zažaloval majitel tří amerických prodejen vozů Volkswagen, který si kromě skandálu stěžuje také na cenové a distribuční praktiky automobilky.

Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září obvinila Volkswagen, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů.

Žaloba podle advokátní společnosti Hagens Berman tvrdí, že američtí prodejci výrazně investovali do nových prostor a vytvářeli si velké zásoby naftových automobilů firmy Volkswagen v domnění, že jde o vozy šetrné k životnímu prostředí. „Nyní však hodnota značky (Volkswagen) klesla, prodej naftových vozů VW se zcela zastavil a celkový odbyt vozů VW se propadl,“ píše se v žalobě.

Žaloby ze všech stran

Americké ministerstvo spravedlnosti již začátkem letošního roku podalo na Volkswagen kvůli manipulacím s testy emisí civilní žalobu. Ta by automobilku mohla podle agentury Reuters teoreticky přijít až na 46 miliard dolarů (1,1 bilionu korun). Automobilka kvůli skandálu čelí i dalším žalobám, například ze strany spotřebitelů a investorů.

Po celém světě se skandál týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Německý úřad pro motorová vozidla KBA už také dokončil testování naftových aut a dospěl k závěru, že při testech emisí podváděl jen Volkswagen. Testy KBA podle zdrojů listu Handelsblatt odhalily určité nesrovnalosti také u vozů jiných značek, pohybovaly se ale v rámci zákonem stanovených limitů. Kompletní zpráva KBA bude podle listu zveřejněna koncem tohoto měsíce, uvedla agentura Reuters.