Češi kupují stále více květin, domácím pěstitelům ale konkuruje dovoz

Praha – Prodej květin v Česku v posledních letech roste. Loni za ně každý obyvatel Česka zaplatil v průměru 953 korun, což bylo o 7,5 procenta více než v roce 2010. Přes rostoucí trend kupují Češi květiny stále méně, než činí průměr Evropské unie. Svaz květinářů a floristů České republiky ale upozorňuje na to, že na růstu poptávky má podíl především dovoz ze zahraničí, zejména z Nizozemska.

Předseda Svazu květinářů a floristů České republiky Jiří Horák uvedl, že import květin se v loňském roce meziročně zvýšil o 14 procent na 2,7 miliardy korun. Květiny z Nizozemska představují asi dvě třetiny tohoto dovozu.

Právě levné dovozy květin na začátku 90. let minulého století téměř zlikvidovaly domácí konkurenci. Velká zahradnictví krachovala a drobní producenti květin se tímto oborem již neuživili.

Ubývá řezaných květin, roste obliba hrnkových, záhonových a balkonových

Díky rostoucí poptávce po květinách a dotacím z Programu rozvoje venkova se nicméně podařilo oboru v posledních letech doslova vstát z popela. Na rozdíl od některých jiných zemědělských odvětví vykazuje česká květinářská produkce od druhé poloviny 90. let růst. Loni meziročně vzrostla o tři procenta na 1,87 miliardy korun.

Růst produkce je doprovázen také změnou její struktury. Z klimatických a ekonomických důvodů čeští květináři přešli od řezaných květin k pěstování rostlin hrnkových, záhonových a balkonových. „Pro nás jsou nejdůležitější ze začátku roku primule, potom na to navazují balkonové rostliny, letničky do měst a obcí, chryzantémy na Dušičky a na Vánoce poinzécie,“ vyjmenoval Horák pro květináře v průběhu roku nejdůležitější květiny.

Rozhovor s Jiřím Horákem (zdroj: ČT24)

Většina prodejů v nákupních centrech, kde chybí vyškolený personál

Většina výpěstků českých květinářů se dnes prodá prostřednictvím obchodních řetězců. Přestože marže obchodníků z prodeje květin dosahuje podle statistiky svazu kolem tří miliard korun ročně, chybí při prodeji v supermarketech často poučený personál, který by dokázal zákazníkovi poradit, jak se o květiny dál starat.

„Obchodní řetězce prodají, dodají, ale nic víc,“ podotkl Horák. To by chtěli tuzemští pěstitelé do budoucna změnit a větší část své produkce prodávat prostřednictvím vlastních malých prodejen nebo stále přibývajících zahradnických center.