Nejúspěšnější filmy točené v Česku

České pobídky pro zahraniční filmaře nejsou Mission: Impossible, Sobotka láká Američany

Praha si už zahrála Curych, Budapešť i ruskou metropoli. Do pražských ulic umístili Kreml tvůrci čtvrtého dílu Mission: Impossible, kteří jako jedni z mnoha využili filmové pobídky, které stát nabízí zahraničním filmařům. Film s Tomem Cruisem je zároveň jedním z nejvýdělečnějších filmů, které se v České republice natáčely.  A premiér Bohuslav Sobotka se nyní při své návštěvě v USA snaží, aby nalákal do Čech ještě více amerických filmařů. Představil jim připravovaný zákon, který natáčení v Česku ulehčí a pomůže spolufinancovat.

Vůbec první pracovní schůzku premiér Sobotka měl se šéfem asociace amerických filmařů. Chce je nalákat do Česka na připravovaný zákon, který má ulehčit jejich práci a zajistit jim spolufinancování jejich projektů. „Chci také podpořit propagaci Česka jako místa, kde by největší americké produkční firmy mohly natáčet své filmy,“ říká Sobotka. 

Na americké filmaře by Česko mělo mít peníze. Navýšení filmových pobídek na 800 milionů korun ročně by podle dohody ministrů financí a kultury mělo vydržet do roku 2018. A změní se pravidla pro čerpání. 

Daniel Herman

Daniel Herman

ministr kultury (KDU-ČSL)

„Dosud bylo možné žádat o filmové pobídky pouze jednou za rok. A podle toho nového návrhu, který dnes je v Senátu, tak je to možno dělat kdykoliv během celého roku.“

Daniel Herman

ministr kultury (KDU-ČSL)

Stát vrací filmařům 20 procent nákladů - celkem ale z filmů získá ke čtyřem miliardám ročně. Když před pár měsíci natáčela například americká produkce v Žatci film Zookeeperś Wife, nechala tam přes tři sta milionů. Podobně jako dvě další. Jestli jich bude v budoucnu víc, rozhoduje Christopher Dodd, šéf Asociace amerických filmařů. „Při výběru rozhodují i úplné maličkosti, třeba jak se tam cítíte nebo jak vás přijmou místní,“ konstatuje.

Některé filmy se natáčí v Česku opakovaně

České lokace lákají menší evropské produkce i americké štáby natáčející blockbustery. Opakovaně se do Česka vrátily dvě velké filmové série. Hned v polovině devadesátých let se v Praze natáčel první díl Mission: Impossible s Tomem Cruisem. Film tehdy celosvětově vydělal 458 milionů dolarů a v dalších letech studio Paramount natočilo další pokračování. Po patnácti letech se produkce čtvrtého dílu vrátila do Česka.

V dokumentu ministerstva kultury, které vyhodnocovalo program podpory filmového průmyslu za rok 2010, se píše, že po vyplacení podpory ve výši čtyřiceti milionů korun činil čistý celkový výnos veřejných rozpočtů více než šest milionů korun. Americké filmaře se přitom podařilo přilákat i přesto, že při prvním natáčení měli špatné zkušenosti při jednání s tehdejším pražským magistrátem.

Tvůrci akčního filmu natáčeli na několika místech Prahy, od Hlavního nádraží po Pražský hrad, který částečně zastal úlohu moskevského Kremlu. Česká republika ale nebyla jejich jedinou zastávkou v dlouhém natáčecím procesu. Po celém světě pak film vydělal 695 milionů dolarů.

Česko si zahrálo i ve fantasy filmech 

Jiným akčním hrdinou v Česku byl James Bond. První film s novým představitelem v podání Daniela Craiga našel lokace zobrazující Černou Horu v karlovarských ulicích včetně Grandhotelu Pupp. Casino Royale v roce 2005 vydělalo ve světě téměř šest set milionů dolarů.

Zřejmě nejvýdělečnějším filmem natáčeným v České republice ale byl první díl Letopisů Narnie, který šel do kin v roce 2005 a utržil 745 milionů. Tvůrci fantasy filmu při natáčení využili například přírodní dominantu Českosaského Švýcarska Pravčickou bránu. Vrátili se i při tvorbě pokračování s podtitulem Princ Kaspian. Tehdy využili hlavně prostory barrandovských ateliérů, které posloužily i řadě dalších zahraničních štábů.

Pobídky pro filmy i seriály

Česko jim často vyplácí milionové pobídky. Podle údajů Státního fondu kinematografie přitom nebyla v letech 2010 až 2015 vyplacena největší podpora filmu, ale seriálu. Historická série Borgiové diváky zavedla do Říma patnáctého století, za kulisami se ale skrývaly prostory Barrandova. Francouzská koprodukce získala pobídky za 194 milionů korun.

Vysoké pobídky získala i britská koprodukce Dítě číslo 44, kterou produkoval Ridley Scott a ve které si zahrál Gary Oldman nebo Tom Hardy. Filmaři získali přes sto milionů korun a kvůli natáčení byl krátce omezen provoz i v pražské stanici metra Anděl, kterou štáb proměnil v moskevské metro padesátých let. Diváky si ale film nezískal, ve světě vydělal jenom dvanáct milionů dolarů.

Video Události
video

České pobídky pro zahraniční filmaře nejsou Mission: Impossible

O něco lépe dopadla nedávná jihokorejská koprodukce sci-fi snímku Snowpiercer, která získala na pobídkách necelých šedesát milionů korun a ve světě vydělala 86 milionů dolarů.

Slušné výdělky měly filmy, které se v Česku natáčely záhy po roce 2000. Agent bez minulosti s Mattem Damonem, v němž si Praha zahrála Curych, utržil v kinech 214 milionů dolarů, komiksová adaptace Blade 2 s Wesley Snipesem utržila 155 milionů dolarů, akční xXx 277 milionů dolarů a hororová fantasy Van Helsing, pro kterou postavili v pražských Kunraticích skoro celou rumunskou vesnici, pak v kinech získala 300 milionů dolarů.

Po roce 2005 přišel útlum zájmu zahraničních filmařů. Produkce odešly do okolních zemí, které zavedly příznivější filmové pobídky. Ještě v roce 2005 v Česku utratily 8 miliard korun, v roce 2010 to nebyla ani miliarda. Postupně začal stát objem pobídek zvyšovat a opět rostla i výše peněz utracených zahraničními filmaři.