ČSA získají sedm letadel, koupí ale jen jedno

ČSA získají sedm letadel (zdroj: ČT24)

České aerolinie získají sedm nových letounů. Dohodly se na kompromisním řešení smlouvy s Airbusem z roku 2008. Na moderní stroje A320 NEO ale zatím nemají peníze - sedm strojů by totiž stálo 19 miliard. Koupí proto jen jeden a ostatní si pronajmou. O kontraktu informovaly Hospodářské noviny.

České aerolinky jsou k nákupu nových strojů zavázány kvůli devět let staré smlouvě. Ta je ale podle odborníků nevýhodná. ČSA totiž nové letouny nepotřebuje a navíc na ně nemá peníze.  

Původní smlouva, která se datuje k roku 2008, zavazovala ČSA odkoupit sedm letadel. To by v aktuálních tržních podmínkách a finanční situaci ČSA bylo naprosto neschůdné.
Tomáš Menčík
analytik společnosti Cyrrus

Nová dohoda by tedy měla být velkým kompromisem. „Téměř po roce jednání se podařilo společným úsilím Travel Servicu a managementu ČSA dosáhnout s Airbusem dohody,“ řekl Hospodářským novinám Jiří Šimáně, spolumajitel firmy Travel Service. Ta je třetinovým akcionářem ČSA.

 „U sedmi nových letadel Airbus A320neo budeme využívat jak operativní, tak finanční leasing. Konkrétní podobu budeme upřesňovat v průběhu následujících dvou let,“ řekl mluvčí ČSA Daniel Šabík. Letadla se do flotily dostanou postupně kolem roku 2021, kdy nahradí sedm v současnosti používaných strojů Airbus A319 po skončení jejich operativního
leasingu.

ČSA
Zdroj: ČT24

Při operativním leasingu je vlastníkem letadla leasingová firma a provozovatelem letecká společnost, která si ho na základě leasingové smlouvy dlouhodobě pronajímá. Při finančním leasingu je provozovatel letadla i jeho majitelem.

„Nová smlouva s Airbusem je dalším milníkem v restrukturalizaci společnosti. S novým typem neo dostaneme nejmodernější úsporná letadla Airbus nové generace,“ dodal předseda představenstva Českých aerolinií Jozef Sinčák.

České aerolinie mají v současné době 16 letadel. Před třemi lety jich měly ale 33. Firma totiž přišla o stroje na středně dlouhé lety, kterými byl Boeing 737 a Airbus 320. „Museli prodat svoje letadla, přejít na úplně jiný byznys model. To, že se společnost smrskla, je jenom logickým důsledkem ekonomické krize,“ řekl Menčík.

Po letech skončila firma v zisku

ČSA v loňském roce po dlouhých osmi letech vykázaly provozní zisk 250 miliónů korun (celkový zisk 223 milionů). O rok dříve skončily v provozní ztrátě 598 milionů korun (celkový výsledek hospodaření mínus 631 milionů). 

Zlepšení své ekonomiky připisuje společnost opatřením podle restrukturalizačního plánu, především snížením kapacity flotily o šest airbusů A320, snížením počtu zaměstnanců či snížením provozních nákladů. Dále to bylo zjednodušení obchodního modelu či například zúžení cenového rozpětí letenek, které vedly podle předsedy představenstva ČSA Jozefa Sinčáka k meziročně vyššímu průměrnému výnosu z prodaných letenek a lepší obsazenosti.