Ukrajinská krize

ČT24

ČT24
neděle 20. dubna 2014 Marcela

Novinky na železnici: RegioJetem do Hamburku, Leo Expresem do Bohumína

Velikost textu:
aktualizováno 26. 4. 2012 21:26

Praha - Na železnici se rozhořela další bitva, její vítěz je však už jasný. RegioJet podnikatele Radima Jančury porazil ve výběrovém řízení České dráhy a vede jednání s Německými drahami na provoz mezinárodní trasy Praha - Berlín - Hamburk. Pokud by jednání vedla ke zdárnému konci, v nových vlacích by mohli cestující jezdit od prosince 2013. Kvůli neúspěchu ruší Čecké dráhy (ČD) nákup šestnácti moderních souprav Railjet, které chtěly na trase nasadit. Největšímu českému železničnímu dopravci se ale budou ušetřené peníze hodit, chystá se soutěžit o další lukrativní spoje.

RegioJet
RegioJet

Německé dráhy definitivně odmítly nabídku Českých drah na spolupráci při provozování linky mezi Prahou a Hamburkem. Serveru E15.cz to dnes potvrdil Heiner Spannuth z Deutsche Bahn. Podle něj bude německý dopravce dále jednat pouze se společností RegioJet ze skupiny Student Agency. "České dráhy předložily dobrou nabídku, ale my jsme se rozhodli dále pokračovat v jednání exkluzivně se Student Agency," uvedl Spannuth.

Ušetřených 5 miliard použijí ČD na domácí soutěže

Ministerstvo již vyhlásilo tendr na trasu Ostrava - Olomouc, pro České dráhy se tak blíží další boj. Deset nových souprav zde vyjde téměř na miliardu korun. Do konce roku dopravce čeká další lukrativní nabídka na trasu Praha - Děčín - Ústí nad Labem. Bez nových vagonů soutěžit nelze, ušetřené peníze se tak společnosti budou ještě velmi hodit.

Po trati Praha - Ostrava se budou prohánět i vlaky Leo Expresu

3 hodiny a šest minut, tolik trvá vlákům Leo Expresu překonat vzdálenost mezi Prahou a Ostravou, za stejný čas jezdí i pendolino. Do sedaček si cestující sednou poprvé 9. prosince letošního roku a pokud se jim nebude chtít vysedat v Ostravě, mohou si cestu prodloužit do nedalekého Bohumína, kde bude mít dopravce depo.

Co nám dopravce nabídne

  • Maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.
  • Denně osm spojů v každém směru.
  • V pátek a v neděli bude do harmonogramu zařazován jeden spoj navíc.
  • Přesné časy odjezdů a příjezdů známé během několika týdnů.

V současnosti mezi Prahou a Ostravou jezdí deset pendolin a devět expresů Českých drah, a také sedm konkurenčních RegioJetů Radima Jančury. Mezi oběma dopravci se loni rozhořel spor, který skončil u antimonopolního úřadu. Jančura České dráhy podezřívá, že po zavedení akčních tarifů mají ceny jízdného nastavené pod provozními náklady. Dráhy oponují, ceny prý mají stejné nebo vyšší.

Nové koleje
Nové koleje

Leo Express chystá vstup i na další dálkové tratě v Česku. Podle majitele společnosti Leoše Novotného jde zejména o železnici z Prahy do Českých Budějovic. Do nákupu a vybavení vlaků potřebných pro expanzi chce investovat v následujících pěti letech 7,25 miliardy korun.

České dráhy řeší výběrové řízení na spoj mezi Ostravou a Olomoucí

Dozorčí rada Českých drah mimo jiné uložila svému předsedovi Lukáši Hamplovi a předsedovi představenstva Petru Žaludovi projednání podmínek výběrového řízení na dopravce na trati Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc. Současná podoba tendru, který má být pilotním projektem liberalizace železnice, podle odborářů České dráhy poškozuje. "Pokud by tendr pokračoval bez narovnání podmínek, mohly by být výsledky těchto soutěží pro národního dopravce likvidační," tvrdí předseda podnikového výboru Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun.

přehrát video
Reportáž Jakuba Linky
Zdroj: ČT24, ČTK, E15

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.