Kvůli drahému benzinu roste využití veřejné dopravy i spolujízdy

Praha – Ceny benzinu se zase o něco přiblížily magické čtyřicítce: Natural 95 nyní stojí v průměru 37 korun a 84 haléřů. Češi proto čím dál častěji hledají způsoby, jak se dopravovat jinak než autem. Plní se vlaky i autobusy a rozmáhá se fenomén spolujízdy.

Při současných cenách pohonných hmot stojí řidiče jeden kilometr jízdy necelé tři koruny. Pokud se ale o náklady podělí s dalšími spolujezdci, suma klesne zhruba na 70 haléřů.

Z Prahy do Jihlavy nebo Hradce Králové se tak dá dojet za 50 korun, do Brna za 150. Na internetu jsou takových nabídek na spolujízdu desítky. Dříve je využívali zejména studenti, teď si vybírají tento způsob dopravy tisíce lidí – třeba pro cestu do práce.

Lidé se vrací do vlaků a autobusů

S vyššími cenami benzinu a nafty zažívá boom také veřejná doprava. Od začátku roku hlásí autobusoví přepravci růst o desítky procent. Ještě víc lidí ale sází na železnici – jen na regionálních tratích přibývá dva a půl tisíce cestujících každý týden.

Důvod je jednoduchý: cesta z Prahy do Ostravy by vyšla řidiče zhruba na tisícovku. Jízda vlakem je v průměru o 700 korun levnější. České dráhy i společnost Student Agency hlásí největší nárůst cestujících právě na této trase. Přibývá ale i těch, kteří vlak volí na kratší vzdálenosti.

„Je to třeba vidět na okolí železničních stanic, kde je stále větší počet odstavených aut. Lidé dále, třeba do centra Prahy, cestují vlakem,“ říká Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.

V neposlední řadě se rozmáhá i tzv. benzinová turistika – vysoké ceny paliva nutí řidiče dojíždět za levnějším tankováním i desítky kilometrů.

Vydáno pod