Deloitte: Dvě třetiny firem v autoprůmyslu zvýší výrobu

Více než dvě třetiny firem v automobilovém průmyslu v Česku plánuje v následujících pěti letech zvýšení výrobní kapacity. V budoucnu se ale budou potýkat s nedostatkem kvalifikované pracovní síly, nedostatečnou infrastrukturou a logistikou. Vyplývá to z letošní studie společnosti Deloitte v automobilkách v šesti zemích střední Evropy. Poslední údaje za leden a únor ukazují, že se výroba zvýšila o čtyři procenta.

Mezi hlavní konkurenční výhody automobilového průmyslu v České republice patří náklady na pracovní sílu, které zmínilo 75 procent dotázaných, a dostupné granty a pobídky (50 procent). „Je nicméně důležité zmínit i několik hrozeb. Dostupnost kvalifikované pracovní síly zmínila jako nevýhodu polovina dotázaných, nedostatečnou infrastrukturu a logistiku třetina a vzdělávací systém také třetina vedoucích manažerů,“ uvedl Petr Michalík z českého Deloitte.

Přibližně jedno ze tří aut vyrobených v rámci EU nyní pochází z České republiky, Maďarska, Polska, Rumunska, Slovenska a Slovinska.

Naprostá většina vedoucích pracovníků v následujících pěti letech neplánuje své výrobní závody nikam přesouvat. Pokud by otevírali nový závod, třetina by si vybrala Polsko, 16 procent Bulharsko a 11 procent Maďarsko nebo Rumunsko. Pro Slovensko by se rozhodla desetina a pro Česko devět procent manažerů.

Automobilový průmysl ve střední Evropě navzdory rizikovým faktorům v regionu roste

Celkem 69 procent dodavatelů automobilek plánuje rozšířit své portfolio klientů, a to až o 100 procent v případě Rumunska a Bulharska. Od automobilek pak požadují hlavně partnerství, stabilitu a předvídatelnost dodávek. Naopak automobilky by u dodavatelů uvítaly cenovou optimalizaci.

Deloitte v rámci studie oslovila 80 vedoucích pracovníků z automobilek a dodavatelů dílů v Bulharsku, České republice, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku. 

Za první dva měsíce se vyrobilo přes 230 tisíc vozů

Výroba osobních aut v Česku roste od začátku roku, za leden a únor meziročně stoupla o téměř čtyři procenta, podobným tempem jako za celý loňský rok. Jak vyplývá z údajů Sdružení automobilového průmyslu, nejvíc rostl Hyundai, který zvýšil výrobu o 15 procent. „Produkuje levnější vozy, které mají dobrý odbyt v jižní Evropě. Hyundai sem přesouvá velkou část své výroby,“ uvedl šéfredaktor Automakers Erich Handl.

Nošovický závod vyrobil 59 800 aut, Škoda Auto zvýšila výrobu o procento na 129 847 vozů a kolínská TPCA zaznamenala pokles o procento na 40 987 vozidel.

„V Evropě je největší zájem o střední vozy a nižší střední třídu jako Škoda Octavia, ale poslední dva roky jsou ve znamení oživení zájmu o malá úsporná auta,“ zmínil Handl.

V loňském roce výroba osobních aut v Česku meziročně vzrostla o čtyři procenta na nový rekord 1,298 milionu vozů. Rekordní byla i produkce autobusů s růstem o 16 procent na 4517 vozidel. Podle Petra Kymličky z auditorské a poradenské sítě BDO výroba aut poroste i letos, a to ještě rychlejším tempem okolo pěti procent.

Handl: Poslední dva roky jsou ve znamení oživení zájmu o malá úsporná auta (zdroj: ČT24)