Jednání o kolektivní smlouvě ve Škodě vrcholí, odbory připraveny na stávku

Odbory ve Škodě Auto jsou připraveny na časově neomezenou stávku, pokud zkrachují jednání s vedením automobilky o růstu mezd. Firma, která měla loni rekordní zisk, přišla podle odborářů s malým navýšením své nabídky. Až na některé dílčí body se obě strany zatím nepřiblížily dohodě. Úvahy o stávce či stávkové pohotovosti jsou přitom ve Škodě pravidelnou součástí mzdových vyjednávání. Současná kolektivní smlouva vyprší koncem března. 

Zatímco odbory navrhují osmiprocentní nárůst za 12 měsíců, firma přišla s nabídkou dvoufázového růstu o tři, respektive 2,5 procenta, uvedl týdeník Škodovácký odborář. Vedení automobilky kolektivní vyjednávání před uzavřením dohody nekomentuje.

Při posledním kolektivním vyjednávání stouply tarifní mzdy ve Škodě Auto o 3,5 procenta, průměrná hrubá mzda v dělnických pozicích činí téměř 36 tisíc korun. Celostátní průměrná mzda přesáhla v prosinci poprvé  28 tisíc korun.

Odbory: Situace se nyní láme

Předseda odborů Jaroslav Povšík uvedl v týdeníku, že jejich prioritou je vyjednávat u stolu, postupovat dle zákona a eventuálně s pomocí zprostředkovatele.

„V případě krachu všech těchto možností jsme připraveni na časově neomezenou stávku, máme konkrétní strategii. Situace se nyní láme a
musíme se i na tyto možnosti připravovat.“

Jaroslav Povšík

předseda odborů Škody Auto

Stávková pohotovost či stávka provázely v posledních letech vyjednávání kolektivních smluv v automobilce poměrně často. Stávkovalo se v roce 2005 a 2007, reálná hrozba stávky visela nad automobilkou i v dalších letech. Loni odbory pohrozily třídenní nebo pětidenní stávkou.

„Podniková rada se musí jasně rozhodnout, jakým způsobem budeme pokračovat, tedy zda začneme s mobilizací ke stávce pět dnů plus,“ prohlásil Povšík.

Video Zprávy ve 12
video

Škoda Auto: Úvahy o stávce

O co se hraje

Současná kolektivní smlouva vyprší koncem března. Na základě připomínek odborářů Škoda svou nabídku mírně zvýšila a nabídla zaměstnancům růst tarifů o tři procenta od letošního dubna a o 2,5 procenta od 1. ledna 2017, navíc růst týmové prémie v definovaných provozech od 1. července 2016 a od 1. července 2017.

Odboráři do jednání vstoupili s požadavkem na růst tarifu o osm procent za 12 měsíců a s požadavkem na úpravu dalších složek mzdy, například zaručeného bonusu. Firma původně nabídla 2,5 procenta od 1. dubna a 2,5 procenta od 1. ledna 2017 s platností mzdové dohody do 31. března 2018.

Doma králem, v rámci koncernu na chvostu

V porovnání s ostatními výrobci aut v Česku jsou mzdy ve Škodě nejvyšší. 

Odlišná situace je při porovnání se světem. „I platy ve Škodě, které jsou nás vynikající, jsou v rámci koncernu Volkswagen podstatně nižší než u ostatních automobilek. Je tak logické, že odboráři chtějí navýšení mezd,“ uvedl šéfredaktor Autoweek.cz Vladimír Rybecký.