Škoda loni dosáhla rekordních tržeb i zisků

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk o 6,5 procenta na rekordních 708 milionů eur, tedy v přepočtu asi 19,1 miliardy korun. Tržby byly rovněž nejvyšší v historii, když stouply o 6,2 procenta na 12,49 miliardy eur, což je zhruba 338 miliard korun.

„K tomuto ziskovému růstu přispěly zvýšené prodeje vozů, lepší mix prodávaných modelových verzí a optimalizované náklady,“ vysvětlil člen představenstva zodpovědný za finance Winfried Krause.

Škoda loni dodala zákazníkům rekordních 1 055 500 vozů, meziročně o 1,8 procenta více, a udržela si tak celosvětový tržní podíl 1,4 procenta. Za první dva měsíce letošního roku Škoda zvýšila prodej o 4,5 procenta na 170 300 aut, což jsou podle předsedy představenstva Bernharda Maiera rovněž dosud nejlepší výsledky. V roce 2016 chce automobilka dále růst.

Video Studio ČT24
video

Kudela: Škoda dále spoléhá na čínský trh

Růstové impulzy v dalších letech by měly zajistit zejména plánované modely kategorie SUV. Již letos má přijít s velkým sedmimístným terénním vozem. Jeho sériovou podobu představí v září na autosalonu v Paříži, v říjnu zahájí výrobu a se zahájením prodeje počítá na začátku příštího roku. Naopak Roomster mít následovníka nebude. 

 

Škoda hledá nové trhy

Maier dodal, že Škoda zřejmě do roku 2018 nedosáhne prodeje 1,5 milionu aut, s nímž ještě před několika lety počítala. Důvodem je hlavně pokles trhu v Rusku, na Ukrajině a v dalších zemích východní Evropy. Škoda se ale rozhlíží po nových trzích, zvažuje například prodej v severní Africe nebo Íránu.

„Pro Škodu je ale už dlouho trhem číslo jedna Čína, to se potvrdilo i loni, byť byl růst minimální. Čínský trh je tedy další z oblastí, která znamená pro Škodu velkou výzvu díky tomu, že se tam nedají očekávat již takové nárůsty jaké byly v minulých letech. Nicméně, plán Škody je ambiciozní, chystá se uvést nové SUV a modely, které budou přímo pro čínký trh,“ konstatuje šéfredaktor Auto, motor a sport Michael Kudela.

předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier

Bernhard Maier

předseda představenstva Škoda Auto

„Automobilový průmysl stojí před velkými výzvami. Škoda bude v tomto prostředí v roce 2016 nadále sledovat růstový kurz a bude v rámci Strategie 2025 investovat do budoucnosti značky. V centru pozornosti přitom jsou nové alternativní automobilové koncepce, digitalizace individuální mobility s novými nabídkami pro naše zákazníky a rozšíření palety vozů kategorie SUV.“

Bernhard Maier

předseda představenstva Škoda Auto

Investice primárně do nových produktů bez aktivovaných vývojových nákladů loni klesly o 15 procent na 591 milionů eur, což je v přepočtu asi 16 miliard korun. Počet zaměstnanců Škody bez Číny se loni zvýšil téměř o tři procenta na 26 646 lidí. Celosvětově Škoda zaměstnávala 28 500 lidí.