Evropané nakupují stále méně nových aut

Brusel - Stále méně Evropanů si pořizuje nová auta. Poptávka po nových automobilech v Evropské unii v březnu propadla meziročně o sedm procent, což je největší pokles od roku 1998. Německým automobilkám se ovšem daří. Nejvíce nových registrací v prvních třech měsících letošního roku měla firma Volkswagen, pod níž spadá i Škoda. Relativně vysoký nárůst byl i u korejských značek Kia a Hyundai. Zhruba 60 procent osobních automobilů značky Hyundai bylo přitom vyrobeno v HMMC Nošovice.

Množství registrací nových aut v EU klesá už šest měsíců za sebou. V březnu jich bylo přihlášeno zhruba 1,5 milionu. Březnový pokles registrací se nevyhnul ani České republice, kde poklesl meziročně o 2,5 procenta na přibližně 17 000 automobilů. Za první čtvrtletí je nicméně Česko meziročně v plusu o 3,6 procenta. „Česká ekonomika v podstatě kopíruje německý ekonomický cyklus, takže v prvním čtvrtletí 2012 zaznamenala mírný růst a lze očekávat, že tento růst vydrží i ve zbytku letošního roku,“ uvedl Erich Handl, šéfredaktor Automakers.

Německo na krizi vydělává

Evropský trh táhnou dolů zejména obavy Italů a Francouzů, u kterých prodeje spadly zhruba o čtvrtinu. Ne všichni výrobci ale ztrácejí. Trh si rozdělují zejména německé automobilky. „Lze říci, že Německo na celé krizi vydělává, německé automobilky vyrábějí stále více a Německo mělo několikaprocentní růst,“ uvedl Handl.

Mezi členskými státy tak panují velké rozdíly. Zatímco třeba v březnu Itálie hlásila propad registrací o 26,7 procenta, Francie o 23,2 procenta a Portugalsko dokonce o 49,2 procenta, v Německu zaznamenali nárůst o 3,4 procenta a v Británii o 1,8 procenta. Ve Finsku činilo navýšení dokonce 82,2 procenta a v Rumunsku 29,2 procenta.

Na situaci kromě německých firem vydělávají i automobilky z Japonska a Koreje. Naopak zavedené evropské automobilky budou zavírat nebo se přesouvat jinam. Chystá se na to třeba evropská divize Fordu, Fiat i francouzští výrobci.

Nejvíce aut prodal Volkswagen

Nejvíce nových registrací v prvních třech měsících letošního roku mezi značkami měla se zhruba 432 000 kusy firma Volkswagen, pod níž spadá i Škoda. U Volkswagenu to znamenalo navýšení proti stejnému období loňska o 0,99 procenta (o 4 213 kusů). „Relativně vysoký nárůst byl podchycen u korejských značek Kia a Hyundai. Zhruba 60 procent osobních automobilů značky Hyundai bylo přitom vyrobeno v HMMC Nošovice,“ informovalo evropské sdružení výrobců automobilů ACEA. Podíl českých výrobců v EU a zemích EFTA dosáhl 7,9 procenta.