Prazdroj loni prodal stejně piva jako o rok dříve, růst brzdil ruský trh

Plzeňský Prazdroj loni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako v roce 2014. Vývoz do více než 50 zemí posílil o 12 procent, prodej na domácím trhu o 1,5 procenta. Přes meziroční nárůsty v Česku i v zahraničí zůstal celkový prodej piva na předloňské úrovni kvůli tomu, že vinou poklesu ruského pivního trhu se snížila licenční výroba piva v Rusku.

Video Události
video

Události: Českým pivovarům se daří

Nejznámějšího českého piva Pilsner Urquell pak prodal Prazdroj loni o více než osm procent víc, což představovalo přes dva miliony hektolitrů. Prodej v Česku posílil o 11,5 procenta, vývoz prémiového ležáku se zvýšil o 4,5 procenta na 792 tisíc hektolitrů. Konkrétní objemy prodeje v Česku a cizině však mluvčí největší české pivovarnické skupiny Judita Urbánková nesdělila. V minulých letech ale pivovar prodával zhruba dvě třetiny piva na domácím trhu a zbytek v zahraničí.

Za posílením prodejů stojí tradiční české ležáky

Za posílením prodejů všech značek skupiny v Česku je podle Urbánkové hlavně rostoucí zájem o tradiční české ležáky, tedy piva se stupňovitostí 11 a 12. Kromě prémiového Pilsneru Urquell byl zájem i o Velkopopovický Kozel 11 a Radegast Ryze hořkou 12. Úspěch zaznamenaly i limitované várky piv jako například Volba sládků, Gambrinus První Chmel a Radegast Peprně hořký. Tato piva se čepují po celé republice a nabídka se v místech obměňuje zhruba každý měsíc.

Skupina také prodala loni v Česku více nealkoholického piva, hlavně míchaných nápojů z piva Birell a alkoholického cideru Kingswood, tedy částečně zkvašeného jablečného moštu. Pokračovala v podpoře návštěvnosti hospod a restaurací ve spolupráci s provozovateli. „Ukazuje se, že lidé u čepovaného piva vyhledávají nové chuťové zkušenosti i kvalitní zážitek u značek, které znají. Proto jsme dokončili úplné oddělení výrobků Gambrinus pro hospody od variant v lahvích (Gambrinus 12 a 10 nepasterizované jsou jen čepované),“ uvedl generální ředitel Paolo Lanzarotti.

„Rozšiřujeme počet tankových hospod, kam lidé stále raději chodí na pivo s maximální čerstvostí. Piva z tanků jsme prodali o 3,5 procenta více.“ 

Paolo Lanzarotti

generální ředitel Plzeňského Prazdroje
 

Prazdroj se podle něj dále dlouhodobě snaží zvyšovat českou pivní kulturu. Školí výčepní, radí majitelům, nabízí tankovou technologii, spolupracuje na otevírání konceptových restaurací, pomáhá vylepšovat provozovny i služby. „Hospody, kde se intenzivně věnují perfektnímu servisu a nabízí příjemné prostředí, mají až o dvacet procent vyšší tržby a častější opakovanou návštěvnost,“ řekl.

V exportu Prazdroj posílil zejména v evropských zemích jako Slovensko, Německo, Polsko, Rakousko a Slovinsko. Zájem o plzeňské pivo ale vzrostl i v Asii, především v Jižní Koreji. „Dokázali jsme získat nové trhy jako Ghana nebo Hongkong, poprvé v novodobé historii jsme vyvezli pivo do Číny,“ uvedl generální ředitel Lanzarotti.

Samotný vývoz z Česka letos pivovar neuvedl, v roce 2013 však přesáhl 1,1 milionu hektolitrů piva. Licenční výroba piva v zahraničí se v minulých letech pohybovala kolem dvou milionů hektolitrů ročně.

Daří se i ostatním českým pivovarům

Dobrá čísla ale nehlásí pouze Prazdroj, ale třeba i budějovický Budvar. Celkový objem jeho piva totiž překonal hranici 50 hektolitrů. 

V případě dalšího českého pivovaru, humpoleckého Bernarda, hraje důležitou roli export. Na vývoz jde 20 procent celkové produkce. „Vyvážíme do 35 států světa. Na tyto trhy vstupujeme jako prémiová značka, to znamená cenově jsme v té vyšší hladině a dost často nejdražší z českých piv,“ dodává mluvčí pivovaru Bernard Zdeněk Mikulášek.