Česká nafta se domů po silnici nevrátí. Trvalo by to 500 dní, říká šéf správy

Přes klidovou zónu v Kraillingu smí projet pouze pět cisteren denně – takové je rozhodnutí německých úřadů ve věci převozu české nafty ze skladu zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe. Tímto tempem by se ale nafta dostala do Česka až za 500 dní, uvedl předseda Státní správy hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Jedinou možností je tak doprava nefungující železniční vlečkou.

„Chápu to. Vozit takové množství po silnici a ještě přes obec prostě nejde. Musíme opravit vlečku,“ uvedl Švagr na svém twitteru.

Správa hmotných rezerv už kvůli opravě vlečky oslovila v únoru společnost Strabag. Minulý týden se potom přijeli na sklad podívat zástupci státu i stavební odborníci, kteří zjistili, že stav kolejí u skladu je skutečně velmi špatný. Problémový úsek železniční vlečky je dlouhý asi dva kilometry.

Šibeniční termín

V polovině února určil insolvenční správce, že se nafta musí převézt do 30. dubna, toto datum ale Švagr už dříve označil za nereálné.

V souvislosti s odvozem nafty vypsala SSHR dvě zakázky, o nichž na konci února informovala vládu. Kvůli krátkosti termínu ale správa u obou z nich zvolila takzvané jednací řízení bez uveřejnění, v němž lze oslovit jediného dodavatele – zajištění převozu by tak za 60 milionů korun bez DPH měl zajistit státní distributor paliv Čepro.

Hodnota veřejné zakázky na opravu vlečky pak dosahuje 13,5 milionu korun bez DPH. Švagr ale uvedl, že cena je prozatím pouze odhadní.

Komu patří nafta?

S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirko Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun. SSHR přihlásila pohledávky za dalších 300 milionů korun a dalších až 300 milionů korun podle zdroje ČTK při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady. Češi si tak celkem nárokují až 1,8 miliardy korun.

Möllen sice povolil naftu odvézt, zároveň si ale vyhradil právo vznést požadavek na její vrácení. Vydání nafty má podle něj umožnit především využití skladiště paliv.