Má sklizeň Oscarů vliv na tržby? Už samotná nominace filmům pomáhá

Z filmu Revenant se stal nečekaný hit, který v Severní Americe zamířil ke sto sedmdesáti milionům dolarů na tržbách a sbíral i ceny kritiků. Nejvyšší ocenění – Oscara pro nejlepší film – ale favorit nezískal, porazilo jej nenápadné drama Spotlight. Nejen Oscar, ale i další ceny mohou filmům zajistit pozornost, která zvláště investorům do menších produkcí přináší nárůst tržeb. Zásadní je ale už získat nominaci.

Čísla denních a víkendových tržeb z posledních let ukazují, že i když je renomé oscarového filmu silné, filmovým producentům už závratně nevydělává. Nejvíc pomáhá komerčně slabším filmům, které v době svého uvedení nestrhly davy. Výrazně se vítězství vyplatilo černobílému dramatu The Artist z roku 2011. Před oscarovou nocí utržil v Severní Americe 31 milionů dolarů, posléze zakončil na 45 milionech.

Z hlediska výdělků je pro filmaře zajímavější období před Oscary. Důležitým startem jsou Zlaté glóby spolu s vyhlášením oscarových nominací, což připadá na polovinu ledna, poté následuje řada dalších ocenění. Postupně budovaná prestiž prospívá návštěvnosti. Vidět je to u zmiňovaného snímku The Artist. Ještě před ziskem Zlatého glóbu byla jeho finanční bilance velmi nízká – podařilo se mu utržit pouze osm milionů dolarů, ale do Oscarů číslo téměř ztrojnásobil.

V podobné situaci byla o rok dříve Králova řeč, která měla před ziskem Zlatého glóbu 44 milionů, před Oscarem 114 milionů a její konečné tržby byly 139 milionů dolarů. Deník Independent pak uvádí statistiku z let 2008 až 2012, podle které filmy, které získaly zlatou sošku, dosáhly zhruba 50 procent svých tržeb před vyhlášením nominace na Oscara, 31,8 procenta tržeb pochází z období mezi nominací a výhrou a dalších asi 18 procent tržeb po velkém večeru.

David proti Goliáši

Mnohdy se ale volba oscarového filmu mění ve střet malého a velkého filmu. Taková situace nastala v roce 2009, v němž se předávání Oscarů stalo duelem miliardového velkofilmu Avatar a komorního dramatu Smrt číhá všude. První vydělal jenom v Americe přes 700 milionů dolarů, druhý počítal ani ne patnáct milionů.

Oscar tehdy připadnul filmu Smrt číhá všude. Jelikož se také už promítal v průběhu předchozího roku a v době Zlatých glóbů a Oscarů na programech kin nebyl, využil distributor pozornosti a v obnovené premiéře lehce navýšil své tržby.

Po vyhlášení letošních vítězů se ukázalo, že opět došlo na střet a že akademie vyzdvihla nenápadného uchazeče na úkor divácky populárního velkofilmu. Velkým favoritem byl snímek Revenant: Zmrtvýchvstání, který dosud vydělal v Severní Americe 170 milionů dolarů a celosvětově přes čtyři sta milionů. Určitě mu k tomu pomohlo i vítězství v druhé nejsledovanější soutěži Zlatý glóbus a zvěsti o nepřehlédnutelné události. Většina akademiků ale hlasovala pro film, který v kinech takový zájem nevzbudil a oscarové vítězství pro něj může navíc být finanční vzpruhou – Spotlight, který do oscarového večera utržil 39 milionů dolarů.

Velké filmy se bez pozornosti cen obejdou

Před několika lety byl rozšířen limit počtu nominací na nejlepší film z pěti až na deset. Měla se  tak zlepšit sledovanost Oscarů tím, že mezi nominovanými zazní i jména kasovních hitů. „Navzdory rozšíření ale oscaroví voliči často tato extra místa rozdávají artovým oblíbencům,“ okomentoval situaci Ramin Setoodeh z Variety.

V letošním roce se přesto podařilo, aby nominaci získaly i velkolepé podívané, jejichž zájmem je co nejlepší umístění na žebříčku tržeb, protože potřebují splatit své vysoké náklady – Marťan, který celosvětově vydělal přes 620 milionů dolarů, a Šílený Max: Zběsilá cesta s více než 377 miliony. V jejich případě však už ocenění nezvyšují počty diváků v kinech, už proto, že se v oscarové sezóně většinou nepromítají.

Distributoři ale zohledňují počet kin při nasazení filmů, které jsou předurčeny ceny sbírat. Většinou začínají v několika málo kinosálech a postupně se rozšiřují do stovek. Stává se navíc, že i když už film postupně stahují, po vítězství na Zlatých glóbech nebo Oscarech jej znovu posílají do většího počtu kin. Zároveň zůstávají nominované filmy v kinech déle, podle profesora z Colby College se doba, po kterou je kina nabízejí, oproti ostatním filmům v podstatě zdvojnásobuje, zmiňuje agentura Bloomberg.