Pošta si postupně začne sama zajišťovat bezpečnost svých poboček

Po dvou desetiletích, kdy byla bezpečnost poštovních poboček poskytována externí firmou, hodlá si Česká pošta zajišťovat tuto činnost sama. Její firma ČP Security  převezme v průběhu druhého čtvrtletí pod svou ochranu první skupinu poboček. Postupně je od firmy Alkom Security převezme všechny. Generální ředitel České pošty Martin Elkán řekl v pořadu České televize Otázky Václava Moravce, že toto řešení bude o několik desítek milionů levnější než dosavadní stav. 

Video Otázky Václava Moravce
video

OVM: Budoucnost České pošty

Elkán tak odmítl tvrzení šéfa Alkomu Security Václava Růžičky, že to bude naopak desetkrát dražší než dosavadní hlídání. Alkom nyní fakturuje ročně 75 milionů korun. Generální ředitel pošty zároveň dodal, že již nyní jsou vlastními silami sledována všechna vozidla s poštovními zásilkami. 

Česká pošta původně v minulém roce vypsala výběrové řízení na střežení poboček, na přelomu roku však přijala strategické rozhodnutí, že si bude bezpečnost zajišťovat sama. 

Růst platů bude pokračovat

Pošta zvýšila v loňském roce svým zaměstancům platy o 3,5 procenta, letos to má být o 5 procent. Podle Elkána loni činily „peníze do zaměstnanců“ 208 milionů korun, letos přes půl miliardy. Uvedl, že se také investuje do zlepšení provozních podmínek. Na dotaz moderátora generální ředitel zdůraznil, že mzdy manažerů pošty se za poslední roky vůbec nezvyšovaly a nadále s tím nepočítá.

Menšinové odbory pošty přitom tento týden uskutečnily protestní pochod proti pracovním a mzdovým podmínkám v České poště. Protestující pak vedení podniku předali požadavky, mezi kterými je odstranění vazby plnění plánu nabídky služeb partnerů pošty a prodeje zboží na výkonovou složku mzdy, dodržování evidence skutečně odpracované doby, ukončení nerentabilních projektů, za které považují roznášku tisku nebo doručování nadrozměrných zásilek, nebo odstranění diskriminace v odměňování.

Na tuto kritiku Elkán uvedl, že Česká pošta nechce spoléhat jen na peníze státu, podobně jako to nedělají ani zahraniční pošty. S partnery jsou uzavřeny smlouvy do roku 2017, není proto je možné měnit.

Hořký doplňkový prodej

Velké emoce mezi zaměstnanci budí doplňkový prodej na pobočkách České pošty. Ročně přináší na tržbách téměř 300 milionů korun. Většinu prodávaného zboží tvoří noviny, časopisy, obaly a papírenský materiál. Zhruba 30 až 35 milionů připadá na prodej losů.

Odborový předák Federace výkonných zaměstnanců České republiky Miroslav Prokop uvedl, že zaměstnanci musí povinně prodávat karty, životní pojištění, losy a v případě nesplnění plánu je jim vyhrožováno propuštěním. V případě losů pak uvedl, že poštovní doručovatelky jdou na pokladnu, tam si za své peníze koupí losy, které prodávají ve svých rajónech. Když je neprodají, tak své peníze nedostanou zpět.

Elkán v televizním pořadu uvedl, že oproti roku 2013 pošta o padesát procent snížila sortiment, který na pobočkách nabízí. Odmítl, že by si doručovatelky musely kupovat losy za své peníze. Pokud se tak děje, považuje to za „porušení pravidel hry ze strany zaměstnanců“. Řekl, že 90 procent variabilní složky mezd je vázáno na poštovní služby, 2,5 procenta se týká prodeje výrobků partnerů pošty.

Vlastní banka? Uvidíme

Česká pošta předala svému zakladateli, ministerstvu vnitra, výsledek analýz na téma možného vzniku vlastní banky. Zároveň vypsala veřejnou zakázku na poradce, který jí pomůže dotáhnout celý proces do konce. „Uvidíme, jaký bude vývoj po roce 2018,“ řekl k tomu Elkán. Další podrobnosti zatím uvádět nechtěl.

V letošním roce vedení pošty počítá s dalším rozvojem poboček provozovaných smluvními partnery (Pošta partner). Ze současných zhruba 90 by mohl letos jejich počet stoupnout, podle rozjednaných smluv, na přibližně 300. Počet klasických pošt by se z dosavadních zhruba 3120 měnit neměl.