Českým drahám znova hrozí čtvrtmiliardová pokuta

Nejvyšší správní soud (NSS) vrátil do hry čtvrtmiliardovou pokutu, kterou Českým drahám v roce 2009 uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě. Pokutu loni v dubnu zrušil Krajský soud v Brně, ÚOHS ale uspěl s kasační stížností. Pokuta byla jednou z nejvyšších, jakou kdy ÚOHS pravomocně jedné firmě uložil. Případ se nyní vrací znovu na Krajský soud v Brně, odůvodnění svého verdiktu NSS však nezveřejnil. 

České dráhy zatím rozhodnutí soudu neobdržely. O dalším postupu bude společnost informovat, až rozhodnutí obdrží a prostuduje, uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

Firma měla původně platit 270 milionů korun, bývalý předseda ÚOHS Martin Pecina ale pokutu následně snížil na 254 milionů. České dráhy v minulosti proti nařízené pokutě protestovaly a požadovaly, aby pokuta za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě přešla na dceřinou společnost, nákladního železničního dopravce ČD Cargo.

Příliš tvrdě proti konkurenci

Podle ÚOHS dráhy ještě v době, kdy provozovaly nákladní dopravu, zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny. U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle nějž ČD zvýhodňovaly některé zákazníky a tím si je zavazovaly ke dlouhodobé spolupráci. Údajně to omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.

ČD podle úřadu nabídly některým klientům tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy a působit na něm. ČD také nabízely výhodnější nabídky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence, a tím byl opět konkurenci ztížen vstup na trh.

Malá útěcha pro České dráhy

České dráhy ale dostaly od NSS i dobrou zprávu. Potvrdil jim zrušení pokuty 25 milionů korun od antimonopolního úřadu za nákup vlakových souprav Railjet. Pokutu loni zrušil krajský soud, úřad podal stížnost, ale NSS potvrdil, že nižší soud postupoval správně. Případ se vrátí k ÚOHS. Stát už Českým drahám pokutu vrátil.

České dráhy původně chtěly koupit 16 Railjetů, pak poptávku změnily na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec koupily od Siemensu pouze sedm vlaků zhruba za 2,7 miliardy korun. Dráhy podle ÚOHS porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění. Úřad tvrdil, že firma požadovala zásadní změny původního plnění, takže nemohla postupovat bez soutěže.

Podle drah byl ale jen rozšířen rozsah původní zakázky, a proto ji zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.